آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاستگزارش

واکنش‌ها به غیبت غنی و حضور عبدالله در مناظره تلویزیونی

در حالیکه چشم‌ها آماده دیدن و گوش‌ها آماده شنیدن طرح‌ها و برنامه‌های غنی و عبدالله بودند، اما محمد اشرف غنی در آخرین دقایق مناظره با عبدالله عبدالله پا پس کشید و دلیل آن‌ را بی‌برنامه‌گی تیم مقابل عنوان کرد.

در حالیکه چشم‌ها آماده دیدن و گوش‌ها آماده شنیدن طرح‌ها و برنامه‌های غنی و عبدالله بودند، اما محمد اشرف غنی در آخرین دقایق مناظره با عبدالله عبدالله پا پس کشید و دلیل آن‌ را بی‌برنامه‌گی تیم مقابل عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، قرار بود شب گذشته مناظره‌ای بین محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله در یکی از تلویزیون‌های خصوصی برگزار شود، اما در آخرین دقایق آقای غنی از حضور در این مناظره خودداری کرد.
در همین حال اما حضور نیافتن اشرف غنی در مناظره و اظهارات عبدالله عبدالله واکنش‌هایی را به همراه داشت.
سید علی رضا محمودی رییس جریان سیاسی توافق ملی و تغییر در این مورد گفت: اشرف غنی به‌عنوان کسی که رییس جمهور برحال است و مسئولیت‌ها و صلاحیت‌هایی را داشته، باید در مناظره شرکت می‌کرد و بر اساس روند مردم‌سالاری که در سراسر جهان وجود دارد، طرح‌ها و برنامه‌های خود را شریک و به سوالات پاسخ می‌داد.
آقای محمودی افزود: اشرف غنی در واقع با حضور نیافتن در مناظره، اصل دمکراسی را زیرپا کرد.
وی با اشاره به اظهارات عبدالله افزود: عبدالله در این مناظره چیزی برای گفتن نداشت، در حالی که می‌توانست با استفاده از غیبت غنی و فرصتی که در اختیارش بود استفاده نماید، ولی از آنجایی که در گذشته نیز نشان داده و همه می‌دانیم که عبدالله نه طرحی برای انتخابات دارد و نه برای اداره کشور و حتی طرح و برنامه‌ریزی کاری برای خود ندارد.
این چهره سیاسی کشور تصریح کرد: عبدالله در مناظره بیشتر با فکاهی‌ها، گلایه‌ها و حرف‌های جزئی خواست از فرصت استفاده کند، در حالی که می‌توانست استفاده بهینه‌ای را ببرد، اما به‌خاطر ناتوانی و نداشتن طرح چیزی برای گفتن نداشت.
رییس جریان سیاسی توافق ملی و تغییر اظهار داشت: اشرف غنی در همه امورات طرح داشته و دارد، گرچند که این طرح‌ها گاه با تندخویی و گاه با انحصارگری همراه بوده، اما مردم خود باید قضاوت کنند که این طرح‌ها به نفع کشور بوده با به ضرر، اما در عین حال باید از آقای عبدالله پرسیده شود که در ۵ سال گذشته چه طرح و برنامه‌های برای کشور داشته؛ جز اینکه انتقاد کند و کدام چوکی به چه کسی برسد.
در همین حال معصومه خاوری یکی از زنان فعال در عرصه سیاسی گفته است: یک مشوره به آقای اشرف غنی دارم. اول این که هرگز میدان را به حریف خالی نگذار حتی اگر حرفی برای گفتن نداشته باشی و پاسخی برای مردم نداشته باشی و دوم هرگز همراهان خود را تنها رها نکن و خبر نیامدنت را از مجری برنامه برایشان نرسان.
با این حال امرالله صالح معاون اول تیم دولت‌ساز در مطلبی گفته است: عدم اشتراک در مناظره یکی از بهترین تصامیم رییس جمهور افغانستان بود. او گذاشت مردم ببینند که آیا داکتر صاحب عبدالله عبدالله به غیر از شکایت و گلایه حرفی برای ایجاد امید و تعین مسیر برای کشور دارد یا نه. او می‌توانست با یک جمله غیابت رییس جمهور را انتقاد کند و بعد بپردازد به توضیح و تشریح دیدگاه خودش. فرصتی که محاسبه شده برایش مهیا شده بود، توسط خودش برباد رفت.
صالح می‌افزاید: فرض کنیم هر چه که داکتر صاحب عبدالله در ارتباط به رییس جمهور می‌گوید درست است، مگر بهتر نبود او در اولین ماه‌های حکومت با صراحت و شجاعت سیاسی در محضر ملت حاضر می‌شد و راهش را جدا می‌ساخت. او شعار ضد تقلب سر می‌دهد. فرض کنید تقلبی در راه است، اما استراتیژی و عملیاتی‌سازی این شعار چیست. چون ثبات و همگرایی غیر از ادبیات کنایه، روایت یاس و ستیزه ناشی از تجرید چیزی برای گفتن ندارد.
وی تصریح کرده است: تیم دولت ساز همه روزه در محضر مردم است و ما صدها شیوه و راه در اختیار داریم تا پیام وحدت، صمیمیت، همدلی، امید و مهمتر از همه اراده مستقل و با اصول خویش را به آنها برسانیم. این ما بودیم که به کودتای سفید نه گفتم و نگذاشتیم یک جمع کوچک اراده ملت را زیر پا کرده و با طالب سازش سیاه نمایند، سازشی که به غیر از ذلت چیزی برای مردم به ارمغان نداشت. این ما بودیم که حقانیت مقاومت را یک بار دیگر به اثبات رسانیدم و در طرح آقای ….. خود را ضمیمه (پایدان کشال) نساختیم. این ما بودیم که اعتقاد به انتخابات را در برابر دسایس بزرگ که ابهام ایجاد کرده بودند روشن ساخته و نهادینه کردیم. اینکه تیم‌های حریف هنوز در هیچ ولایت افغانستان حضور ندارند این است که فکر می‌کردند در طرح آقای …. ضمیمه ( پایدان کشال ) جای خواهند یافت و رجوع به مردم را نیاز نمی‌دیدند.
شاه‌حسین مرتضوی مشاور فرهنگی اشرف غنی نیز گفته است: بازی، يك يك مساوی است. دور قبل داكتر عبدالله از مناظره تخصصی اقتصادی فرار كرد، اين بار تيم دولت‌ساز خواستار تعويق شده است. مخاطب اصلی برای كانديدان مردم است. فرصت برای بحث و سخنرانی فراوان است.
مرتضوی افزوده: با فكاهی و قصه‌های ديشب، رای عبدالله به سبد تورسن خواهد رفت. مردم د يافتند كه آقای تورسن درك بهتری نسبت به داكتر عبدالله دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا