آخرین اخباراسلایدشوافغانستان

واکنش‌ها در برابر حمله بر هواداران عطا محمد نور

حمله انتحاری روز گذشته بر همایش هواداران عطا محمد نور که مسئولیت آن را داعش به دوش گرفت، واکنش‌های زیادی را در سطح ملی و بین‎المللی برانگیخت.
در حمله روز گذشته ۱۸ نفر کشته شده و دست کم ۲۰ تن دیگر زخم برداشتند.
عطا محمد نور والی بلخ، رییس اجرایی جمعیت اسلامی و از اعضای برجسته ایتلاف ملی برای نجات افغانستان، در پیامی حلقاتی را در حکومت متهم به حمایت از تروریزم کرده و گفته است که بخشی از حکومت حمایت کننده طراحان رویداد دیروز است.
به گزارش خبرگزار دید، عطا محمد نور بخشی از حکومت را «حلقه خبیثه» عنوان کرده و تاکید کرده است که از آنها انتظار نداریم حمله انتحاری روز قبل را به گونه جدی بررسی کند.
آقای نور، در واکنش به حمله دیروز می‏گوید، مبارزه با هراس افکنی، عدالت خواهی و نیز حق طلبی‌مان ادامه خواهد داشت و هیچ گونه رویدادی نمی‌تواند ما را از مسیرمان منصرف کند.

ایتلاف ملی نجات نیز در واکنش به انفجار دیروز در مقابل در ورودی هوتل قصر نوین که در آن همایشی برای حمایت و نکوداشت از عطا محمد نور برگزار شده بود، گفته است که این انفجار نمی‎تواند جلو موفقیت‎های بعدی ایتلاف را بگیرد.
در اعلامیه ایتلاف نجات آمده است:« انفجار در نزدیکی تجمع دوستان و بزرگان‎مان در کابل، یک بار دیگر چهره دسیسه‎سازان و ارگ‎نشینان را افشا کرد.»
ایتلاف نجات این انفجار را « حرکت بزدلانه » خوانده و افزوده است که این‎گونه حرکت‎ها نمی‎تواند جلو مبارزه قاطعانه را بگیرد.
در همین حال، ارگ ریاست‏جمهوری طی اعلامیه‏ای حمله دیروز بر هواداران عطا محمد نور، والی بلخ را نکوهش کرده، آن را یک عملکرد ننگین خوانده و دشمنی آشکارا با مردم افغانستان دانسته است.
رییس‎جمهور غنی، ضمن محکوم کردن عمل جنایت‎کارانه، گفته که هدف قراردادن گردهمایی های مدنی، مساجد، تکایا و اماکن عمومی در مغایرت با ارزش های اسلامی و انسانی قرار دارد.
حکومت افغانستان همواره از آزادی ها و تجمعات مدنی حمایت کرده و تاکید می‌نماید که دشمنان افغانستان با راه اندازی این چنین عملکردهای تروریستی نمی‌توانند مانع رسیدن مردم ما به آزادی‌های مدنی و سایر ارزش‌های دموکراسی شوند.
دفتر ملل متحد در کابل (یوناما) نیز حمله دیروز در پایتخت را که در نتیجه آن نزدیک به ۴۰ نظامی و افراد ملکی کشته و زخمی شدند، محکوم می کند.
یوناما یا هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان یک‌بار دیگر از تمام طرف‏های درگیر خواست که برای حفاظت غیر نظامیان باید به تعهدات بین‎المللی پای‎بند باشند.
شورای امنیت ملی کشور نیز طی اعلامیه‏ای حمله دیروز را محکوم کرده و آن را شکست تروریستان در میدان جنگ توصیف کرده است.
در اعلامیه شورای امنیت ملی آمده است:« تروریستان در میدان نبرد شکست خورده‌اند و از همین خاطر به کشتار جمعی روی آورده‎اند.»
محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی و عضو برجسته ایتلاف نجات نیز حمله دیروز را محکوم نموده و افزوده است گروه‏های تروریستی-تکفیری که هر روز برای مردم مسلمان افغانستان مصیبت خلق می‏کنند باید بدانند که بیشتر از پیش در اذهان جامعه منفورتر می‏شوند.
سرور دانش معاون دوم ریاست‎جمهوری نیز، ضمن محکوم کردن رویداد دیروز در مقابل در هوتل قصر نوین می‏گوید، تروریستان با انجام حمله دیروز یکبار دیگر دشمنی شان را با مردم افغانستان اثبات کردند.
آقای دانش، گفته که برای تروریستان هیچ معیاری وجود ندارد.
وی، مردم افغانستان را به وحدت و برادری دعوت کرده است.
گفتنی است که حمله انتحاری روز گذشته بر همایش هواداران عطا محمد نور، ۱۸ کشته و نزدیک به ۲۰ زخمی برجای گذاشت.
اختر سهیل – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا