آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

واکنش‌ها در برابر خبر برکناری عطا محمد نور از ولایت بلخ

روز گذشته برخی از منابع وابسته به ارگ ریاست جمهوری اعلام کردند که رییس جمهور، استعفای عطا محمد نور را پذیرفته و به جای او « مهندس محمد داوود » را به عنوان والی جدید بلخ گماشته است.
اعلام این خبر که تاکنون از سوی ویبسایت ریاست جمهوری به گونه رسمی تایید یا رد نشده است، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت.
به گزارش خبرگزاری دید، جمعیت اسلامی افغانستان که آقای نور نیز از اعضای برجسته آن است، با صدور اعلامیه‌ای این تصمیم ریاست جمهوری را محکوم کرده و آن را منافی اصول حکومت وحدت ملی دانست.
در اعلامیه جمعیت اسلامی گفته شده که تصمیم ارگ، ثبات و امنیت افغانستان را بر هم می‌زند.
جمعیت اسلامی واکنش نهایی‌اش را وابسته به برگشت صلاح‌الدین ربانی رییس این حزب دانسته و گفته است:« جمعیت اسلامی افغانستان پس از بازگشت رییس جمعیت از سفر رسمی و حضور برخی از اعضای شورای رهبری جمعیت اسلامی که در کابل نیستند، به زودی موضعش را به صورت مشخص در این مورد اعلام می‌دارد.»
در همین حال، صلاح‌الدین ربانی که در یک سفر رسمی به یونان رفته بود، برنامه دیدارش را با رییس جمهور، نخست‌وزیر و وزیر خارجه آن کشور لغو کرده و به کابل برگشت.
آقای ربانی روز جمعه به مزارشریف رفته بود تا در مورد کنار رفتن والی بلخ از سمت آن ولایت مشوره کند.

شماری از اعضای برجسته جمعیت نیز در واکنش به این اقدام ریاست جمهوری، برکناری آقای نور را از ولایت بلخ تلاش برای حذف سران جمعیت از ساختار قدرت می‌دانند.
احمد ولی مسعود رییس بنیاد احمد شاه مسعود و عضو جمعیت اسلامی می‌گوید:« نمی‌شود که شما هر روز یک نفر کلان این کشور را حذف کنید! مشکلات چندین برابر می‌شود. شما شکایت دارید هر روز که طالب می‌آید و داعش می‌آید، پس نسبت به استاد عطا در برابر داعشیان کی موثرتر بوده که شما اورا حذف کرده‌اید؟ چه کسی کاراتر بود که وی را حذف کرده‌اید!»
رمضان بشردوست عضو مجلس نمایندگان نیز در واکنش به خبر برکناری والی بلخ می‌گوید که در این کشور همه چیز در دست امریکایی‌ها است و اگر کسی با آن‌ها نباشد در قدرت سهیم نخواهد بود.
آقای بشردوست می‌افزاید:« در رابطه با ماندن و رفتن عطا محمد نور امریکا تصمیم نهایی را گرفت و از ابتدا هم این مسئله از سوی امریکایی‌ها مطرح شد.»
این عضو مجلس نمایندگان در مورد وابسته‌گی حکومت به امریکا می‌گوید:« بیشترین سهم را در حکومت افغانستان کسی می‌گیرد که امریکا از او حمایت کند چرا که قدرت اقتصادی، نظامی و سیاسی در افغانستان در دست امریکایی‌ها است.»
محمد علم ایزدیار معاون مجلس سنا نیز در مورد این مسئله واکنش نشان داده و آقای نور را شخصیت برتر از حد یک والی دانسته است، ولی گفته است که اصل موضوع عدم پابندی تیم ارگ به موافقت‌نامه تشکیل حکومت وحدت ملی است.
آقای ایزدیار گفته است:«عطا محمد نور از چهره‌های نامدار افغانستان است كه در آزادی افغانستان و در دوران سازندگی و بازسازی كشور نقشی ويژه داشته است. جايگاه و محبوبيت او منوط به پست ولايت بلخ نبوده و نيست، آنچه قابل تامل است عدم التزام دولت به تعهدات و موافقت‌نامه تشكيل حكومت وحدت ملی می‌باشد كه همواره نقض شده و زمينه بی‌باوری و كشمكش‌ها را فراهم نموده است.»
امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی نیز در این مورد واکنش داشته و گفته است که نباید از این مسایل ترس داشته باشید.
آقای صالح که در همایش یادبود از جنرال مومن سخن می‌گفت، افزود: عطا محمد نور یک شخصیت بزرگ کوه‌پیکر است اما اگر آن‌قدر بزرگ است، پس چرا این‌قدر نگران هستیم که در نبود یک ماموریت دولتی همه‌چیز هیچ می‌شود.
عطا محمد نور که نزدیک به ۱۵ سال در پُست ولایت بلخ کار کرده است، از منتقدین جدی سیاست‌های ارگ است و هم‌اکنون ایتلاف بزرگ سیاسی را علیه تیم حاکم با اشتراک جنرال دوستم و محمد محقق شکل داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا