آخرین اخبارجهان

واکنش‌ها پس از اعلام استراتژی جدید امریکا در برابر ایران


پس از آن‌که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا استراتژی جدید کشورش علیه ایران را اعلام کرد، واکنش‌های متفاوتی به این استراتژی نشان داده شد؛ واکنش‌های مخالف و موافق!
به گزارش خبرگزاری دید، دونالد ترامپ روز گذشته، استراتژی جدید امریکا علیه ایران را اعلام کرد. بخش‌های از این استراتژی به تحریم سپاه پاسداران و نیز توافق برجام مختص شده بود.
در همین حال اما واکنش‌های گوناگونی در این راستا به چشم می‌خورد:
این تصمیم ترامپ در محافل سیاسی واشنگتن نیز مخالفان و موافقانی دارد. از جمله، جان کری، وزیر خارجه پیشین امریکا، در صف منتقدین ایستاده است. او گفته است:« تصمیم امروز رییس‌جمهور ترامپ خطرناک است. او در حال ایجاد یک بحران بین‌المللی است. این بحران منافع ملی امریکا و نزدیک‌ترین متحدان‌مان را به خطر می‌اندازد.»
جان کری در صفحه توئیترش همچنان افزوده است:« ایران به اهداف توافق هسته‌ای پایبند بوده و تا زمانی که آن‌ها این کار را انجام می‌دهند، ما و متحدان‌مان تا ابد ایمن خواهیم بود.»
این سیاستمدار امریکایی خاطرنشان کرده است:« دلایل رییس‌جمهور هرچه باشد، واقعیت این است که رییس‌جمهور با متزلزل کردن این توافق، دست ما را ضعیف می‌کند و ما را از متحدان‌مان بیگانه می‌کند.»
لیون پانه‌تا، وزیر دفاع سابق امریکا هم روز گذشته به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است که تصمیم آقای ترامپ نگران‌کننده است، چرا که در اذهان جهان «رییس‌جمهوری را ترسیم می‌کند که با عصبانیت می‌خواهد یک توافق را ملغی کند، اما برنامه مشخصی برای بعد از آن ندارد.»
آقای پانه‌تا افزوده است:« روسای جمهور را در تاریخ به خاطر پل‌هایی که ساخته‌اند قضاوت می‌کنند نه پل‌هایی که تخریب کرده‌اند.»
از سوی هم، وزارت امور خارجه روسیه با انتقاد از مواضع رییس جمهور امریکا، در قبال توافق‌نامه برجام، اعلام کرد:« تلاش برای اعمال این‌گونه شیوه‌ها به عنوان راه حل مسایل سیاسی جاری دربرگیرنده منافع اساسی امنیتی کشورها، محکوم به شکست است.»
در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است:« امیدواریم این گام(ادعاهای ترامپ) تاثیری مستقیم بر اجرای توافق‌ها نگذارد، هرچند بدیهی است با شرایط برجام مغایرت دارد. این پیمان از عهده اهداف تعیین‌شده به صورت موثر برمی‌آید و ایران هم کامل به تعهدهای خود پای‌بند است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز آن را منظم تایید می‌کند.»
اتحادیه اروپا نیز در رابطه به هشدار ترامپ مبنی بر فسخ «برجام» اعلام داشته است:« توافق‌نامه برای محدودیت برنامه هسته‌ای ایران یکطرفه نیست و رییس‌جمهور امریکا اختیار فسخ آن را ندارد.»
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرده است:« این توافق نه دوطرفه و نه مربوط به کشوری است. هیچ کشوری توان فسخ آن را ندارد. این یک توافق چندطرفه است که به اتفاق آرای شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شده است.»
از سوی هم سازمان ملل متحد نیز بر حفظ توافق‌نامه برجام تاکید کرده است. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل می‌گوید، آنتونیو گوترش معتقد است که توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ صلح و امنیت در جهان را تقویت می‌کند.
دوجاریک همچنان گفت که دبیرکل سازمان ملل امیدوار است که توافق هسته‌ای با ایران پابرجا بماند.
در همین حال، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا که از او به عنوان معمار اصلی استراتژی جدید کاخ‌سفید در برابر ایران عنوان می‌شود، روز گذشته اما تاکید کرد که کشورش قصد خروج از برجام را ندارد.
استراتژی جدید ترامپ در برابر ایران در حالی همگانی شده است که تهران همواره بر پای‌بندی‌اش بر توافق‌نامه برجام تاکید داشته و واشنگتن را به روی دست گرفتن سیاست‌های خصمانه علیه جمهوری اسلامی متهم می‌کند.
گفتنی است که پیش از این نیز سپاه پاسداران ایران، با تحریم‌هایی از سوی امریکا همراه بود. به باور برخی آگاهان سیاسی و منطقه‌ای، آنچه در استراتژی جدید امریکا در پیوند با تحریم سپاه پاسداران آمده، بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و زیادتر برای جلب توجه کشورهای همچون عربستان سعودی و اسرائیل طرح شده است.
گزارش از: فردین فراسو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا