آخرین اخبارجهانسیاست

واکنش‌‌های جهانی به اعتراضات آمریکا؛ سازمان ملل: به حرف معترضان گوش کنید

تظاهرات در حمایت از اعتراضات ضد نژادپرستی جاری در امریکا در کشورهای مختلف جهان در شبانه‌روز گذشته ادامه یافت و دبیر کل سازمان ملل نیز خواستار برقراری آرامش در ایالات متحده شد.

تظاهرات در حمایت از اعتراضات ضد نژادپرستی جاری در امریکا در کشورهای مختلف جهان در شبانه‌روز گذشته ادامه یافت و دبیر کل سازمان ملل نیز خواستار برقراری آرامش در ایالات متحده شد.
اعتراض‌ها به کشته شدن یک شهروند سیاهپوست به نام جورج فلوید حین بازداشت خشن به دست پولیس شهر مینیاپولیس در هفته گذشته به سرعت در سراسر امریکا گسترش یافت. این اعتراض‌ها به موج محکومیت رفتار خشن و نژادپرستانه پولیس امریکا بدل شد و راهپیمایی در بسیاری از شهرهای این کشور رنگ خشونت به خود گرفت.
پیام دبیر کل سازمان ملل


استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز دوشنبه(۱۲ جوزا) از قول آنتونیو گوترش دبیر کل این سازمان خواستار برگزاری اعتراضات به شکل مسالمت‌آمیز در ایالات متحده شد و از رهبران این کشور خواست تا ضمن گوش دادن به صدای معترضان، در مواجهه با آنان خویشتنداری نشان دهند.
دوجاریک در این زمینه به خبرنگاران گفت: «شکایت‌ها باید شنیده شوند، اما باید به روش مسالمت‌آمیز بیان شوند و مقامات هم باید در واکنش به تظاهرکنندگان خویشتنداری نشان دهند».
وی افزود: «در ایالات متحده هم مانند هر کشور دیگری در جهان، گوناگونی مردم یک ثروت است و تهدید نیست. اما موفقیت جوامع متنوع در هر کشور بسته به تلاش گسترده در جهت انسجام اجتماعی است».
دوجاریک در مورد رفتار خشونت‌آمیز پولیس نیز گفت: «پرونده همه این گونه رفتارها باید مورد بررسی قرار گیرد. ما همیشه گفته‌ایم كه نيروهای پولیس در سراسر جهان نیاز به آموزش كافی در مورد حقوق بشر دارند و همچنین باید برای حمایت‌های روانی و اجتماعی از پولیس سرمایه‌گذاری شود تا آنها بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند».
تظاهرات در فرانسه
ده‌ها نفر روز دوشنبه به نشانه همبستگی با جورج فلوید، شهروند امریکایی -افریقایی و نیز معترضان ضدنژادپرستی در امریکا در برابر سفارت این کشور در پاریس تجمع کردند.
این معترضان غالباً سیاه‌پوش در حالی که تابلوهایی با جمله «نمی‌توانم نفس بکشم» در دست داشتند در سکوت زانو زدند. جورج فلوید در آخرین لحظات عمرش یعنی زمانی که روی زمین افتاده و زانوی مأمور پولیس روی گردنش بود گفته بود که نمی‌تواند نفس بکشد.
تجمع معترضان فرانسوی دیری نپایید و پس از گذشت کمتر از یک ساعت، آن‌ها با حضور توسط پولیس مجهز به امکانات ضد شورش از محیط سفارت دور شدند.
تظاهرات در شهرهای دیگر جهان
در روزهای آخر هفته در شهرهای دیگر جهان از جمله لندن، برلین، کپنهاگ، ریو دو ژانیرو، اوکلند، زوریخ، دوبلین، آمستردام، آتن، پِرت و بارسلون نیز گروه‌هایی از مردم برای اعلام همبستگی با جنبش ضد نژادپرستی امریکا به خیابان آمدند. بیشتر این راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز در برابر نمایندگی‌های دیپلماتیک امریکا برگزار شد.
رییس دولت هانگ کانگ: معیار امریکا دوگانه است
کری لام رییس دولت محلی هانگ کانگ روز سه‌شنبه در واکنش به رویدادهای امریکا دولت واشنگتن را به پیروی از «استانداردهای دوگانه» در زمینه امنیت ملی متهم کرد.
حکومت چین برای آن که بتواند ضمن کنترول بیشتر بر منطقه نیمه خودمختار هانگ کانگ ناراضیان را به شکل قانونی سرکوب کند، اخیراً قانون امنیت ملی بر پایه «یک حاکمیت، دو دولت» را برای هانگ کانگ تصویب کرده است. دولت امریکا این رویکرد چین را محکوم کرد.
کری لام با یادآوری واکنش منفی امریکا و سایر دولت‌های خارجی به قانون امنیت ملی پکن، به اعتراضات شدید علیه پولیس در ایالات متحده اشاره کرده و این کشور را به داشتن «استانداردهای دوگانه» متهم کرد.
لام در نشست خبری هفتگی خود گفت: «آن‌ها (امریکا) بسیار نگران امنیت ملی خودشان هستند، اما به امنیت ملی ما که می‌رسد می‌خواهند همه چیز را با عینک رنگی ببینند».
او ضمن اشاره به راهپیمایی‌های ضد دولتی در هانگ کانگ افزود: «در ایالات متحده، ببینید که چگونه شورش‌ها توسط دولت‌های محلی مدیریت می‌شود، بعد مقایسه کنید با موضعی که آنها گرفتند وقتی تقریباً همان شورش‌ها در سال گذشته در هانگ کانگ اتفاق افتاد».
ترودو و رقیبانش علیه نژادپرستی هم‌قسم شدند
جاستین ترودو نخست وزیر کانادا و رهبران گروه‌های اپوزیسیون سیاسی این کشور برای مبارزه با نژادپرستی در کشورشان هم‌قسم شدند.
نخست وزیر لیبرال کانادا در جریان یک نشست خبری در واکنش به اعتراض‌های گسترده علیه نژادپرستی در امریکا، خطاب به جوانان سیاه‌پوست کشورش گفت: «می‌خواهم بدانید که من صدای شما را می‌شنوم و دولت همیشه در کنار شما خواهد بود. ما در کنار هم اقدامات مهمی را برای برای مبارزه با نژادپرستی و تبعیض به هر شکل ادامه خواهیم داد».

روز شنبه هزاران نفری در شهرهای مختلف کانادا راهپیمایی‌هایی برای اعلام همبستگی با جنبش ضدنژادپرستی در امریکا برگزار شد. در این راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز که در مواردی به خشونت و درگیری منجر شد، معترضان خواستار اجرای عدالت در پرونده زن سیاه‌پوست جوانی شدند که چند روز پیش به شکل مشکوکی از طبقه ۲۴ ساختمانی پرت شد و جان باخت.
این حادثه زمانی روی داد که مأموران پولیس به آپارتمان محل اقامت این زن و خانواده‌اش رفته بودند تا او را به آسایشگاه روانی انتقال دهند.
در ونکوور و سایر شهرهای کانادا نیز در آخر هفته اعتراضات مسالمت آمیز برگزار شد، اما پس از راهپیمایی روز یکشنبه در مونترال تنش به وجود آمد و برخی معترضان با شکستن پنجره مغازه‌ها و ساختمان‌ها در خیابان برخی جاها را آتش زدند.
جاستین ترودو در جریان نشست خبری، خرابکاری‌های یکشنبه در مونترال را محکوم کرد.
اندرو شایر رهبر حزب محافظه کار که ریاست بزرگترین حزب مخالف را نیز برعهده دارد و نیز برخی دیگر از اعضای کابینه جاستین ترودو علیه نژادپرستی سخن گفته و با نخست وزیر همراهی کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا