آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

واکنش‌‏های ملی پس از حملات خونین امروز کابل!

در این حملات خونین به شمول افراد ملکی و نظامی و زنان و کودکان، نه خبرنگار و کارمند رسانه‌ای نیز جان باختند که واکنش‌های زیادی را در سطح ملی برانگیخت.


م

امروز دوشنبه « ۱۰ ثور» کابل یک بار دیگر شاهد دو حمله انتحاری بود که در نتیجه آن ۲۹ تن کشته و نزدیک ۴۵ تن دیگر زخمی شده‏اند. گروه داعش مسئولیت این حملات را به دوش گرفته است.
در این حملات خونین به شمول افراد ملکی و نظامی و زنان و کودکان، نه خبرنگار و کارمند رسانه‌ای نیز جان باختند که واکنش‌های زیادی را در سطح ملی برانگیخت.
به گزارش خبرگزاری دید، در این میان چنانچه دفتر نی حامی رسانه‏های آزاد کشور اعلام کرده است ۹ خبرنگار کشته و ۴ تن دیگر زخمی شده‏اند.
ریاست جمهوری نیز حملات امروز کابل را محکوم کرده و به کمیته مشترک رسانه‏ها دستور داده است تا در زمینه حمایت از خبرنگاران آسیب‌دیده اقدام کند.
عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی نیز در واکنش به حملات امروز گفته است که حمله به مردم ملکی و هدف قرار دادن خبرنگاران و اهل رسانه، تلاش بی‌حاصل جهت خاموش کردن صدای رسانه‏ها و آزادی بیان است.
آقای نور در ضمن محکوم کردن این حملات خونین، در پیامش افزوده است:« با اندوه فراوان مطلع شدم که دشمنان مردم و‌کشور ما بار دیگر دست به جنایت زده و با انجام رویداد‌های انفجاری، سبب شهادت و‌ جراحت شماری از هموطنان عزیز ما، به ویژه خبرنگاران گرامی گردیده است.»
از سویی هم، جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری در این مورد واکنش نشان داده و با انتقاد از حکومت گفته است که نهاد‏های امنیتی باید برنامه کاری شان را مورد بازنگری قرار بدهند و در عین حال رویداد امروز را محکوم کرده است.
در بخشی از اعلامیه معاون اول ریاست جمهوری آمده است:« من نگران وضعیت کنونی وطن عزیزم هستم. باور دارم که باید نهادهای امنیتی و کشفی ما در کابل و شهرهای دیگر، برنامه‌های کاری‌شان را با دقت و توجه بیشتری انجام بدهند و جلو رخنه تروریست‌ها را به شهر کابل و دیگر شهرهای کشور بگیرند.»
آقای دوستم، تاکید کرده است که اگر برنامه کاری نهادهای امنیتی کشور مورد بازنگری قرار بگیرد، جلو این گونه حملات گرفته خواهد شد و با توصیف از کار خبرنگاران گفته است که آن‌ها چشم و گوش مردم هستند.
داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت نیز حملات امروز کابل را «عمل بزدلانه» خوانده وحملات امروز را در مغایرت با تمام موازین اخلاقی و اسلامی دانسته و محکوم کرده است.
در کنار این، کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک در پیوند به حملات خونین امروز در پایتخت واکنش نشان داده‏اند و حکومت را یک بار دیگر متهم به سهل‌انگاری در برابر حیات شهروندان و به ویژه خبرنگاران کردند.
بسیاری از کابران شبکه‌های اجتماعی کشته شدن خبرنگاران را ضربه سنکین به آزادی بیان دانسته‏اند و از جانب دیگر مدعی شده‏اند که رویداد امروز زنگ خطری برای رسانه‏ها خواهد بود.
گفتنی است که حملات خونین امروز که در فاصله زمانی کمتر از یک ساعت در منطقه شش درک شهر کابل انجام شد، دست کم ۲۹ کشته و ۴۵ زخمی برجای گذاشت. در این حملات که خبرنگاران نیز هدف قرار گرفت، ۹ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای کشته شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا