آخرین اخباراسلایدشوجهان

واکنش‎ها به سخنرانی ترامپ در سازمان ملل متحد

سخنرانی جنجالی دونالد ترامپ در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در آن به تندی بالای کوریای شمالی و ایران حمله کرده بود، واکنش‎هایی را در پی داشت. شماری از کشورها این سخنرانی را «قرون وسطایی» و «اشتباه» خوانده‎اند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به سخنرانی ترامپ آن را «نگران‌کننده» خوانده و از موضع انعطاف‌ناپذیر ترامپ در مورد برجام انتقاد کرد.
وزیر خارجه سویدن نیز در برابر ترامپ واکنش نشان داده و سخنان روز گذشته او را «اشتباه» خوانده است.
مارگوت والستروم، وزیر خارجه سویدن گفت:« آن یک سخنرانی اشتباه در زمانی اشتباه و برای افرادی اشتباه بود.»
در همین حال، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در واکنش به اظهارات ترامپ علیه کشورش، آن را «سخیف» خوانده و در توئیتی گفته است:« سخنرانی سخیف و نفرت‌آلود ترامپ متعلق به قرون وسطی است، نه سازمان ملل متحد قرن بیست و یکم. کسی فریب همدلی دروغین با ایرانیان را نمی‌خورد.»
وی گفته است که اظهارات ترامپ در حدی سخیف و نفرت‌آلود است که حتا ارزش پاسخ گفتن را نیز ندارد.
امانوئل ماکرون، رییس‎جمهور فرانسه نیز در واکنش به سخنان ترامپ، آن را «اشتباه» خوانده و گفته است که برنامه هسته‎ای کوریای شمالی برای این به اینجا رسیده است که جامعه جهانی راهکاری برای نظارت بر این برنامه و متعهد نگه‌داشتن پیون‎یانگ نداشت.
وی همچنان در پیوند به توافق برجام افزود که قرار نیست این توافق تمام مشکلات را حل کند.
از سوی هم این سخنرانی ترامپ در داخل امریکا نیز مورد حمله سناتوران دموکرات قرار گرفت. این سناتوران به تعبیر رسانه‎های بین‎المللی «توفان توئیتری» را در برابر سخنان ترامپ به راه انداختند.
بن رودز، مشاور سابق سیاست خارجی اوباما در توئیتی انتقادی با اشاره به اظهارات ترامپ در مورد ایران نوشت:« ترامپ در سازمان ملل، متحدان‌مان را کاملا از امریکا بیگانه کرد و موضعی گرفت که از حمایت جهانی برخوردار نیست.»
وی در توئیت دیگری با اشاره به صحبت‎های رییس‎جمهور امریکا در مجمع عمومی سازمان ملل نوشت: تهدید به جنگ. حمله به دیپلماسی. بی‌توجهی به متحدان. سکوت در برابر روسیه. ترامپ نظم بین‌المللی و دهه‎ها رهبری امریکا را سرنگون می‎کند.
مارک تاکانو، عضو مجلس نمایندگان امریکا هم در واکنش به سخنان ترامپ توئیت کرد:« غیرمسئولانه و شوک آور! نابودی کوریای شمالی به بهای از دست رفتن جان میلیون‌ها نفر تمام می‌شود، از جمله هزاران امریکایی.»
گروگوری میکس، سناتور دیگر دموکرات در گانگرس امریکا، با تمسخر کردن سخنان ترامپ توئیت کرد:« امریکای تنها + توئیت‌های تنهایی آخر شب= سخنرانی ترامپ در سازمان ملل».
گفتنی است که ترامپ در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهارات تندی را علیه ایران و کوریای شمالی ایراد کرد که واکنش‎های زیادی را در پی داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا