آخرین اخبارافغانستانسیاست

واکنش ارگ به زمزمه‌های تعلیق انتخابات ریاست جمهوری

ارگ ریاست جمهوری به گزارش‌ها درباره تعلیق انتخابات ریاست جمهوری کشور واکنش نشان داده و گفته که این انتخابات در زمان معین آن برگزار می‌شود.


ارگ ریاست جمهوری به گزارش‌ها درباره تعلیق انتخابات ریاست جمهوری کشور واکنش نشان داده و گفته که این انتخابات در زمان معین آن برگزار می‌شود.
به تازه‌گی برخی گزارش‌ها به نشر رسیده که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور صلح افغانستان در دیدار با مقام‌های افغان خواهان تعلیق انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شده است.
وال استریت ژورنال، طی مقاله‌ای به نقل از مقام‌های امریکایی گزارش داده که اداره دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده بحث دارد که برای به تعلیق قرار دادن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، آیا حکومت آن کشور را تحت فشار قرار دهد و یا خیر.
براساس این گزارش،‌ درخواست برای تعلیق انتخابات ماه اپریل در صحبت‌های که زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه ایالات متحده برای افغانستان با افراد مختلف داشته است، مطرح شده است.
به گزارش وال استریت ژورنال، مفکوره تعلیق انتخابات در صحبت‌های که روز یکشنبه زلمی خلیل‌زاد با مقام‌ها و سیاست مداران افغانستان داشت، با سردی استقبال شد و اکثر آنان مخالفت خود را با این موضوع نشان دادند. اما به گفته این روزنامه، شماری در دولت آقای غنی از آن حمایت کرده می‌گویند اگر امکان توافق صلح میسر شود، با تعلیق انتخابات مخالفت نخواهند کرد.
به گفته یک دیپلومات غربی، گزینه دیگری که مورد بحث است اجازه دادن به برگزاری انتخابات در صورتی است که حکومت جدید به عنوان یک حکومت انتقالی کار کند تا زمانی که یک حکومت ائتلافی که طالبان هم در آن شامل باشند، ایجاد گردد.
به گزارش وال استریت ژورنال، گزینه دیگر برگزاری لویه جرگه است که بسیار از قدرمندان افغانستان به شمول حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان خواهان آن می‌باشند تا این لویه جرگه یک حکومت انتقالی را انتخاب کند، و کار برای برنامه‌ریزی‌ها برای خاتمه بخشیدن به جنگ در افغانستان، ادامه یابد.
براساس برنامه، قرار است زلمی خلیل‌زاد هفته آینده با نمایندگان طالبان در قطر ملاقات کند و یا هم دیدارهای با اعضای طالبان در دوبی داشته باشد.

یک مقام پیشین حکومت امریکا به وال استریت ژورنال گفته است که آقای خلیل‌زاد موضوع تعلیق انتخابات ریاست جمهوری را به عنوان یک مشوق برای آغاز مذاکرات اساسی، به طالبان پیشنهاد کرده است و شاید بخشی از روند مذاکرات صلح باشد.
اما ارگ ریاست جمهوری به این گزارش واکنش نشان داده و تاکید کرده که انتخابات ریاست جمهوری در زمان معین آن برگزار خواهد شد.
شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ارگ ریاست جمهوری در صفحه فیسبوکش نوشته است که حکومت افغانستان به اساس قانون اساسی کشور و تاریخ تعيين شده از طرف کمیسیون مستقل انتخابات برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸ کاملا متعهد است.
آقای مرتضوی تاکید کرده: «تداوم در پروسه مردم سالاری لازمی است و هیچ گزینه دیگر به‌جز خواست و اراده مردم افغانستان که در قانون اساسی کشور صراحت دارد قابل قبول نیست.»
براساس تصمیم کمیسیون انتخابات، قرار است که انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ۳۱ حمل سال ۱۳۹۸ برگزار شود.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا