آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

واکنش تند مشاور شورای امنیت به مذاکرات خلیلزاد و طالبان؛ چرا کابل نگران است؟

شورای امنیت ملی همچنان گفته که رییس جمهور غنی به هیچ کس اجازه نمی‌دهد که با سرنوشت، دستاوردها، حقوق زنان، قانون اساسی و اصل نظام بازی کند. به نظر می‌رسد این یعنی کمپاین برای جناب آقای اشرف غنی و گر نه این هشدارهای بنفش حکومت توافقی با حمایت کاخ سفید، به هیچ عنوان زلمی خلیلزاد ( جانشین سفیر پوزانوف) را نخواهد ترساند.


سرانجام امروز پنجشنبه ( ۲۹ قوس) مشاور شورای امنیت ملی کشور در برابر مذاکرات ابوظبی میان طالبان و خلیلزاد واکنش تندی نشان داده و موقف ارگ را معلوم کرد. شورای امنیت ملی هشدار داده که حکومت افغانستان به « هیچ کس» اجازه نمی‌دهد که در مورد سرنوشت مردم افغانستان « معامله عجولانه » بکند.
در خلال نشست دو روزه ابوظبی و مذاکرات تیم طالبان با زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان خبرهایی مبنی بر آتش بس ۶ ماهه، ایجاد اداره موقت و به تعویق افتادن انتخابات به رسانه‌ها درز کرد که البته بعداً از سوی امریکایی‌ها و طالبان به صورت رسمی رد شد.
امروز اما مشاوریت شورای امنیت ملی کشور در واکنش تند به این مسئله، اعلام کرد که حکومت به هیچ کس اجازه نمی‌دهد که سرنوشت مردم افغانستان را معامله کند.
هرچند چنین واکنش‌هایی را نمی‌توان در قبال امریکا که حاکم بر سرنوشت دولت افغانستان است، زیاد جدی گرفت ولی به هر حال نشان دهنده دو موضوع می‌تواند باشد.
۱- نادیده گرفته شدن دولت افغانستان از سوی ایالات متحده امریکا در در معادلات صلح
۲- نگرانی حکومت از معامله امریکا با طالبان بر سر نظام و کنار رفتن حکومت موجوده از قدرت
پیش از این امریکا همواره درخواست‌های مذاکره طالبان را رد کرده و موضعش این بود که آنان فقط باید با کابل مذاکره کنند، ولی اکنون خود وارد گود شده و چندی است که مذاکرات مستقیم با طالبان دارد. با این هم گفته می شود که ایالات متحده در مذاکرات فقط نقش تسهیل کننده دارد اما در عمل خیلی هم تسهیل کننده نیست و به دنبال حل بحرانی است که از سال ۲۰۰۱ تا کنون در کشور جریان دارد.
زمزمه های ایجاد اداره موقت، تغییر قانون اساسی، تعویق انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۸ خورشیدی و سهیم شدن طالبان در قدرت می‌تواند موید مدعای ذکر شده باشد.
گروه طالبان حکومت را به رسمیت نمی‌شناسد، قانون اساسی و اصل نظام را باور ندارد و طرف خود امریکا را می‌داند. تاکنون با حکومت مذاکره نکرده و در آخرین مورد در ابوظبی نیز با تیم ارگ مذاکره نکرد، پس با این حساب حکومت نگران آن است که در « معامله عجولانه » میان کاخ سفید و « امارت اسلامی » سهم پیش‌مرگی به آن برسد.
ملاقات‌ها و سفرهای پیهم خلیلزاد نیز این ترس و نگرانی حکومت را دامن می‌زند؛ به ویژه آن که نماینده امریکا به مجرد وارد شدن به کابل، سراغ رهبران و چهره‌های سیاسی خارج از حکومت می‌رود.
از جانب دیگر، واکنش تند مشاور شورای امنیت ملی کشور می‌تواند برخاسته و پیرو کمپاین‌های انتخاباتی رییس جمهور غنی باشد. باری آقای غنی در هرات گفته بود که برای رسیدن به صلح و ثبات پایدار به ۵ سال وقت نیاز است؛ دقیقاً زمانی که دوره کاری رییس جمهور است. اکنون مشاور امنیت ملی می‌گوید که برای رسیدن به صلح پایدار به « زمان»، « صبر»، « حوصله»، « دقت» و « برنامه‌ریزی » نیاز است.
شورای امنیت ملی همچنان گفته که رییس جمهور غنی به هیچ کس اجازه نمی‌دهد که با سرنوشت، دستاوردها، حقوق زنان، قانون اساسی و اصل نظام بازی کند. به نظر می‌رسد این یعنی کمپاین برای جناب آقای اشرف غنی و گر نه این هشدارهای بنفش حکومت توافقی با حمایت کاخ سفید، به هیچ عنوان زلمی خلیلزاد ( جانشین سفیر پوزانوف) را نخواهد ترساند.
شکوهمند – خبر گزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا