آخرین اخبارجهانسیاست

واکنش تند چین علیه سفر پلوسی به تایوان: با آتش بازی می‌کنید!

خبرگزاری دید: چین سفر نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا را به تایوان بسیار خطرناک توصیف کرده و بازی با آتش خوانده است. پکن قبلاً به امریکا در این مورد هشدار داده بود.

واکنش تند چین علیه سفر پلوسی به تایوان: با آتش بازی می‌کنید!

به نقل از بی بی سی، چین می‌گوید سفر نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا به تایوان «بسیار خطرناک» است.
خانم پلوسی عالیرتبه‌ترین مقام امریکایی است که در ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر کرده است.
پکن که تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند سفر خانم پلوسی را «بازی با آتش» خوانده و در واکنش به این سفر گفته «آنها که با آتش بازی می‌کنند خاکستر خواهند شد.»
نانسی پلوسی گفته است سفرش به افتخار تعهد پایدار امریکا برای حمایت از دموکراسی پویای تایوان است و ناقض سیاست واشنگتن نیست.
پکن تایوان را که به صورت خودمختار اداره می‌شود، بخشی جداشده از چین می‌داند که در نهایت باید به این کشور برگردد.
امریکا به سیاست «چین واحد» پکن که بر اساس آن تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود پایبند است اما همزمان تاکید دارد که ساختار سیاسی و دموکراتیک تایوان و نحوه حکومت‌داری این جزیره خودمختار نباید با تهدید و مداخله پکن روبرو شود.
در حالی که هواپیمای حامل خانم پلوسی در تایوان فرود می‌آمد رسانه‌های دولتی چین خبر دادند که جت‌های نظامی این کشور در حال پرواز بر فراز تنگه تایوان هستند. تایوان ابتدا این گزارش‌ها را رد کرد اما کمی بعد گفت روز سه‌شنبه بیش از ۲۰ هواپیمای نظامی چین وارد آسمان این منطقه شده‌اند.
چین تایوان را بخشی جداشده از خاک خود می‌داند که روزی با پکن متحد خواهد شد و هشدار داده است که ارتش پکن «نظاره‌گر ماجرا» نخواهد ماند.
ظرف یک ساعت بعد از فرود هواپیمای رییس مجلس نمایندگان امریکا در تایوان، چین اعلام کرد ارتش آزادیبخش خلق اواخر این هفته چندین مانور نظامی در آسمان و دریای پیرامون تایوان انجام خواهد داد و هشدار داد که هیچ هواپیما و یا کشتی نباید در این مدت وارد محدوده مانور شود.
در پی ورود خانم پلوسی به تایوان، جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که سفر این سیاستمدار امریکایی با سیاست دیرباز واشنگتن در قبال چین هماهنگ است و نقض استقلال پکن نیست.
سفر خانم پلوسی به تایوان در عین جنجالی بودن، تا لحظات آخر در هاله‌ای از ابهام و پنهان‌کاری قرار داشت.
روز یکشنبه زمانی که او سفر خود به آسیا را آغاز کرد هیچ نامی از تایوان در برنامه سفر او نبود و صرفاً شامل سنگاپور، مالزیا، کوریای جنوبی و جاپان می‌شد.
جو بایدن رییس جمهور امریکا گفته است براساس ارزیابی ارتش این سفر «ایده خوبی نبوده» و کاخ سفید مخالفت خود را با آن پنهان نکرده است.
اما بعد از فرود خانم پلوسی در تایوان، جان کربی به خبرنگاران گفت این سفر مانند سفرهای پیشین مقام‌های امریکایی به تایوان است و «دلیلی برای ایجاد درگیری بر سر این مسئله وجود ندارد».
آقای کربی در پاسخ به واکنش تند چین گفت واشنگتن مرعوب تهدید نمی‌شود.
سیاست دیرباز واشنگتن در قبال این موضوع آن بوده است که دولت پکن را به رسمیت بشناسد اما درعین حال رابطه‌ پویا و غیررسمی خود را با تایوان ادامه دهد که شامل فروش اسلحه به تایوان می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا