آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

واکنش جهان به تعلیق سهم امریکا در سازمان جهانی صحت

تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا مبنی بر معلق کردن سهم ایالات متحده در بودجه سازمان جهانی بهداشت، واکنش‌ کشورها و برخی چهره‌های بین‌المللی را برانگیخت.

تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا مبنی بر معلق کردن سهم ایالات متحده در بودجه سازمان جهانی بهداشت، واکنش‌ کشورها و برخی چهره‌های بین‌المللی را برانگیخت.
به نقل از یورونیوز، رییس جمهور ایالات متحده که پیشتر نسبت به رویکرد سازمان جهانی بهداشت در اطلاع رسانی به موقع برای کنترول شیوع بیماری همه گیر کووید- ۱۹ انتقاد‌هایی را مطرح کرده بود سه شنبه‌ شب(۲۶حمل) ضمن متهم کردن این سازمان به پنهان کاری،‌ ناکارآمدی در عملکرد و نیز انفعال و تاثیر پذیری در تعامل با چین،‌ خاستگاه اولیه شیوع ویروس کرونا، تهدید خود مبنی بر قطع کمک مالی به این سازمان بین المللی را عملی کرد.
دونالد ترامپ در جریان یک کنفرانس خبری تاکید کرد: «به دولت دستور داده‌ام بودجه سازمان بهداشت جهانی را متوقف کند تا بررسی نقش این سازمان در سوء مدیریت شدید شیوع ویروس کرونا و سرپوش گذاشتن بر این شیوع کامل شود».
این تصمیم گرچه در ابتدا از سوی تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت جدی گرفته نشد اما بسیاری از نهادها،‌ کشورها و شخصیت‌های بین المللی به صورت جدی به آن واکنش نشان دادند.
روسیه رویکرد واشنگتن را «خودخواهانه» خواند
روسیه روز چهارشنبه تصمیم واشنگتن برای تعلیق پرداخت سهم امریکا در تامین مالی سازمان جهانی بهداشت را مورد انتقاد قرار داد و آنرا «رویکردی بسیار خودخواهانه» توصیف کرد.
سرگئی ریابکف‌ معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس با اعلام این موضع تصریح کرد: «تصمیم علنی شده واشنگتن برای تعلیق پرداخت سهم مالی به سازمان جهانی بهداشت از دیدگاه ما بسیار هشدار دهنده است. این نشانه رویکرد بسیار خودخواهانه مقامات امریکایی در قبال آن‌ چیزی است که اکنون در جهان می‌گذرد».
آقای ریابکف در ادامه تاکید کرد: «چنین ضربه ای به یک سازمان جهانی در برهه‌ای که جامعه بین‌المللی شاهدش است باید به شدت محکوم شود».
از سوی دیگر ماریا زاخارووا ‌سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز یادآور شد: «تصمیم رییس جمهور امریکا در این خصوص نشان می‌دهد که ایالات متحده همواره نیاز دارد که کسی را متهم کند».
گفتنی است که ایالات متحده امریکا با کمک مالی بالغ بر ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون دالر بزرگترین تامین کننده بودجه سازمان جهانی بهداشت محسوب می‌شود.
محکومیت تصمیم دونالد ترامپ از سوی برلین
دولت آلمان نیز در نخستین واکنش به تصمیم دونالد ترامپ برای قطع کمک مالی کشورش به سازمان جهانی بهداشت، این تصمیم را به شدت محکوم کرد. برلین ضمن محکوم کردن این تصمیم تصریح کرده است که «انتقاد و سرزنش کردن» در شرایط کنونی کمکی به راهبرد جهانی مبارزه با ویروس کرونا نمی‌کند.
هایکو ماس‌ وزیر امور خارجه آلمان با انتشار توییتی در این خصوص تصریح کرد: «ما باید همکاری تنگاتنگی در راه مبارزه با کووید ۱۹ داشته باشیم. یکی از بهترین راه‌ها و سرمایه گذاری‌ها در این جهت تقویت سازمان ملل متحد به خصوص نهاد زیر مجموعه آن سازمان جهانی بهداشت است که از نظر تامین منابع مالی برای ساخت،‌ توسعه و توزیع واکسین و کیت‌های تشخیص بیماری با مشکلاتی محسوس روبرو است.
وزیر امور خارجه آلمان در ادامه با تاکید بر اینکه ویروس کرونا مرز نمی‌شناسد،‌ خاطرنشان کرده است که «انتقاد و سرزنش» در شرایط کنونی کمکی نمی‌کند و راهگشا نیست.
گوترش: اکنون زمان کاستن از بودجه سازمان جهانی بهداشت نیست
آنتونیو گوترش‌ دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در واکنش به تصمم دونالد ترامپ برای تعلیق کمک مالی ایالات متحده به سازمان جهانی بهداشت، گفت که اکنون زمان مناسبی برای کاستن از بودجه این سازمان نیست. دبیر کل سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص تاکید کرد: «اکنون زمان اتحاد و یکپارچه شدن جامعه بین‌المللی برای ابراز همبستگی وهمکاری مشترک جهت متوقف کردن بحران ناشی از شیوع ویروس و کاستن از تبعات تکان دهنده آن است».
درخواست پکن از واشنگتن برای پاییندی به تعهدات
چین که به تازگی به جهت انجام اقداماتی موثر جهت متوقف کردن سرعت شیوع ویروس کرونا مورد تحسین سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته و از سوی دیگر توسط واشنگتن به پنهان‌کاری و اطلاع رسانی نادرست در خصوص ویژگی‌های بیماری کووید ۱۹ و نحوه انتشار آن متهم شده تصمیم دونالد ترامپ را مورد انتقاد قرار داد و خواستار پایبندی واشنگتن به تعهداتش در قبال سازمان جهانی بهداشت شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین در خصوص تصمیم دونالد ترامپ برای قطع کمک‌های مالی به سازمان جهانی بهداشت گفته است: «این تصمیم ظرفیت‌های سازمان جهانی بهداشت را کاهش می‌دهد و باعث خلل در همکاری‌های بین‌المللی می‌شود».
ابراز تاسف اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا نیز تصمیم دونالد ترامپ را مورد انتقاد قرار داده و از کاهش بودجه سازمان جهانی بهداشت به واسطه اجرا شدن احتمالی این تصمیم به شدت ابراز تاسف کرده است. جوزپ بورل،‌ مسئول دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا با انتشار توییتی در این خصوص تصریح کرد: «به شدت از تصمیم آمریکا برای تعلیق مشارکت مالی در بودجه سازمان جهانی بهداشت متاسفم. در برهه‌‌ای که به تلاش‌های بسیار بیشتر از گذشته برای مهار بحران کنونی نیاز است اتخاذ چنین تصمیمی هیچگونه توجیهی ندارد».
انتقاد تند یک نهاد غیر دولتی فعال در زمینه حمایت از بهداشت در امریکا
یک گروه فعال در زمینه حمایت از وضعیت بهداشت و سلامت در امریکا موسوم به Protect Our Care تصمیم دونالد ترامپ برای متوقف کردن کمک‌های مالی به سازمان جهانی بهداشت را تلاشی اشکار برای منحرف کردن افکار عمومی از شدت بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده و نیز عدم موفقیت دولت برای این کنترل این بحران توصیف کرد.
لیسلی داک‌ رییس این گروه تخصصی مردم نهاد در این خصوص تصریح کرد: «بی شک عملکرد سازمان جهانی بهداشت خالی از اشکال نیست اما قطع کردن کمک مالی به این نهاد در زمان اوج شیوع همه گیر یک بیماری بسیار غیرمسئولانه است.
بیل گیتس: تصمیم خطرناکی است
بیل گیتس بنیانگذار شرکت مایکروسافت نیز به تصمیم دونالد ترامپ برای تعلیق کمک به سازمان جهانی بهداشت واکنش نشان داد و این تصمیم را بسیار خطرناک توصیف کرد.
آقای گیتس که حدود پنج سال پیش نسبت به خطر شیوع یک ویروس بسیار خطرناک در جهان هشدار داده بود با انتشار توییتی تصریح کرد که سازمان جهانی بهداشت در زمینه کاستن از سرعت شیوع کووید ۱۹ تلاش می‌کند و در صورت مختل شدن این تلاش هیچ نهاد یا سازمانی نمی‌تواند جایگزین سازمان جهانی بهداشت در این زمینه شود. به گفته رییس شرکت مایکروسافت جهان اکنون بیش از هر زمان دیگری به سازمان جهانی بهداشت نیاز دارد.
بر اساس آخرین گزارش‌ها از شیوع ویروس کرونا در جهان تاکنون بیش از ۲ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و بیش از ۱۲۸ هزار نفر نیز به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌‌‌اند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا