آخرین اخبارافغانستانزنانسیاست

واکنش جهان به ممنوعیت تحصیل دختران از سوی طا-لبان

خبرگزاری دید: تصمیم جدید طا-لبان مبنی بر تعلیق نامحدود آموزش دختران در دانشگاه‌هایی خصوصی و دولتی کشور واکنش‌های گسترده‌ جهان را در پی داشته است.


توماس ویست نمایندهٔ ویژه ایالات متحده برای افغانستان در توییتی گفته است که «طا-لبان امروز محدودیت‌های تازۀ غیر قابل دفاع را بر زندگی زنان اعلام کردند. همین حالا، فکرم با آنان است. خواهران، دختران، مادران در جستجوی آموزش هستند تا خانواده‌‌های شان را حمایت کنند و به رویاهای شان برسند».
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا‌ در واکنش به این تصمیم طا-لبان در یک کنفرانس خبری گفت که ایالات متحده این دستور طا-لبان را به شدت محکوم می‌کند.
پرایس گفت:‌ ایالات متحده تصمیم غیرقابل دفاع طا-لبان برای ممنوعیت زنان از دانشگاه‌ها و بسته نگهداشتن مکتب‌های متوسطه به روی دختران را محکوم می کند.
وی افزوده که طا-لبان در مارچ سال روان میلادی بر خلاف تعهدشان به مردم افغانستان و جامعه بین‌المللی، مکاتب متوسطه را بر روی دختران باز نکردند؛ اقدامی که به گفته پرایس، بر تعامل امریکا با نمایندگان طا-لبان تاثیر قابل ملاحظه‌ای داشت.
به گفتهٔ این مقام وزارت خارجهٔ ایالات متحده، طا-لبان در آن زمان مدعی شدند که دلیل تصمیم شان برای مسدود نگهداشتن مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم مسایل مربوط به روند است و به زودی معکوس خواهد شد «اما ما حالا خلاف آن را می‌شنویم».
پرایس گفت که چنین تصمیم از سوی طا-لبان به زودی ۵۰ درصد جمعیت افغانستان را از آموزش بالاتر از دوره متوسطه محروم خواهد کرد.
او گفت که آموزش یک حق شناخته شده‌ٔ حقوق بشر در سطح جهان است و تاکید کرده که آموزش زنان و دختران برای توسعه و ثبات اقتصادی یک امر ضروری است.
پرایس همچنین هشدار داد که «این موقف غیر قابل پذیرش، پیامد‌های بیشتری را برای طا-لبان در پی خواهد داشت و طا-لبان را بیشتر از جامعهٔ ‌بین‌المللی بیگانه خواهد کرد و مشروعیت که آنان در آرزوی آن هستند، انکار خواهد شد».
ریچارد بنت گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد نیز در توییتی این اقدام طا-لبان را محکوم کرده است.
بنت نوشته است که «تعلیق آموزش زنان از دانشگاه‌ها که امروز از سوی سرپرست وزارت تحصیلات عالی طا-لبان اعلام شد،‌ نمایانگر پست تازه‌ای است که حق آموزش برابر برای زنان را نقض می‌کند و زنان را بیشتر از جامعه افغانستان حذف می‌کند. من از طا-لبان می‌خواهم تا بلافاصله این تصمیم شان را معکوس کنند».
مایکل مک کال عضو مجلس نمایندگان امریکا با نشر اعلامیه‌ای گفته است: ممنوعیت زنان و دختران از دانشگاه، تازه‌ترین حمله طا-لبان بر زنان و دختران است. افغانستان یگانه کشور در جهان است که طبقهٔ اناث از آموزش منع شده اند. این غیر قابل قبول است. ادارهٔ بایدن و جامعهٔ بین‌المللی باید طا-لبان را به خاطر اقدمات وحشتناک‌شان از جمله از طریق تعزیرات و انزوای دیپلماتیک حسابده قرار دهند».
روزا اتنبایووا‌ نمایندۀ ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان از این تصمیم طا-لبان ابراز تاسف کرده است.
خانم اتنبایووا با نشر اعلامیه‌ای گفته است که «به نظر می‌رسد طا-لبان در مورد آینده افغانستان فکر نمی‌کنند و این‌که زنان چگونه می‌توانند در اقتصاد،‌ آموزش و فرهنگ کمک کنند».
دیدبان حقوق بشر این دستور طا-لبان را «شرم‌آور» خوانده و گفته است که طا-لبان به طور روز افزون حقوق بشر را در افغانستان نقض می‌کنند.
این سازمان حامی حقوق بشر در توییتی نگاشته است: طا-لبان زنان را از دانشگاه‌‌ها منع کردند. این یک تصمیم شرم‌آور است که حق آموزش زنان و دختران را در افغانستان نقض می‌کند. طالبان هر روز روشن می‌کنند که آنان به حقوق اساسی افغان‌ها به خصوص زنان احترام نمی‌گذارند.
عفو بین‌الملل نیز در توییتی گفته است که آموزش از جمله‌ حقوق اولیه بشر است و از طا-لبان خواسته است تا فوراَ تصمیم‌شان را در این راستا تغییر دهند.
هوگو شورتر نمایندۀ ویژۀ بریتانیا برای افغانستان گفته است که کشورش این اقدام طا-لبان را محکوم کرده و آن را یک ضربۀ جدی به مردم، دورنمای اقتصادی و ثبات افغانستان می‌داند.
گفتنی است که جامعۀ جهانی با انتقاد از عملکرد طا-لبان، این گروه را به احترام به حقوق به شمول حقوق اقلیت‌ها، زنان و دختران و تشکیل حکومت فراگیر متشکل از تمام گروه‌ها و اقوام افغانستان ترغیب و تشویق کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا