آخرین اخبارافغانستانسیاست

واکنش دانش در برابر مواضع اتمر: مقایسه «فدرالیزم» با «ملوک‌الطوایفی» خنده‌دار است

خبرگزاری دید: سرور دانش معاون پیشین ریاست جمهوری در واکنش به مواضع حنیف اتمر مبنی بر مقایسه نظام فدرالی با ملوک‌الطوایفی، آن را شوخی خنده دار خواند.


حنیف اتمر به‌ تازگی در گفت‌وگویی در پاسخ به پرسشی درباره‌ موضع برخی از چهره‌های سیاسی از جمله سرور دانش برای ایجاد یک نظام فدرالی در افغانستان گفته است که «در حالت کنونی فدرالیزم زمینه حاکم‌شدن ملوک‌الطوایفی را فراهم می‌کند». او تأکید کرده که «افغانستان به یک نظام واحد سیاسی نیاز دارد».
حزب «عدالت و آزادی» به رهبری سرور دانش در واکنش به موضع اتمر در اعلامیه‌ای گفته است که نظام فدرالی را به‌عنوان یک راه حل اساسی برای عبور کشور از بحران کنونی مطرح کرده و بر آن اصرار می‌ورزد و برای اجرایی شدن این طرح تلاش خواهد کرد.
در اعلامیه این حزب آمده است: «مقایسه نظام فدرالی به مثابه یک سیستم مدرن و کارآمد با نظام بدوی ملوک‌الطوایفی به یک شوخی خنده‌دار می‌ماند و بدور از یک فکر سازنده و جدی است».
حزب دانش گفته است که از سوی دیگر نظام فدرالی هیچگاه به رأی مردم گذاشته نشده است و در لویه جرگه قانون اساسی سال ۱۳۸۲ خورشیدی عده‌ای با «غوغاسالاری حتا نگذاشتند که خواست‌های بخش عظیمی از مردم افغانستان مبنی بر تحقق نظام فدرالی مطرح شود».
اتمر گفته که در لویه جرگه قانون اساسی ۲۰۰۴ فدرالیزم پذیرفته نشده است.
«حزب عدالت و آزادی» از چهره‌های سیاسی خواسته است که به‌دور از گرایش‌های حزبی، قومی و قبیله‌ای به طرح نظام فدرالی دقت بیشتر کرده و مردم افغانستان را در بیرون‌رفت از جنگ و بحران چهل‌ساله کمک کنند.
با این همه، سیاست مداران خارج از کشور در حالی از نظام فدرالی یا ریاستی حرف می‌زنند که در افغانستان «امارت اسلامی» حاکم بوده و پرسش اساسی این است که

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا