آخرین اخبارافغانستانتحلیل

واکنش در برابر تبعیض یا کوششی عوامفریبانه!


ارگ ریاست‎ جمهوری در واکنش به انتشار رهنمای قومگرایانه یک کارمند اداره امور که توسط برخی از رسانه‎ها همگانی شد با انتشار اعلامیه‎ای گفته است که تبعیض و قوم‌پرستی در حکومت افغانستان جایی ندارد.
رییس‎جمهور در این اعلامیه به دادستانی کل دستور داده است که این موضوع را پیگیری، عامل آن را شناسایی و به نهادهای عدلی و قضایی معرفی کند.
ولی آنچه ذهن شهروندان کشور را درگیر کرده، این است که به رغم این واکنش ریاست‎‌ جمهوری عملکرد آن در سه سال گذشته انحصارگرایانه، پر از تبعیض و قومی بوده است.
اکنون با افشای رهنمای قومگرایانه از آدرس اداره امور، واکنش ارگ بیشتر به کوششی برای افشا نشدن بیشتر قوم‌گرایی در آن‎سوی دیوارهای نهاد ریاست‎جمهوری شباهت دارد، تا خشم رییس‎جمهور در برابر فاشیزم قومی.
اگر به انتصابات ارگ در سه سال گذشته نظر افکنیم به خوبی آگاه می‌شویم که گماشتن‌ها و برکنار کردن‌ها در این نهاد بیشتر روی مسایل قومی، زبانی و سمتی صورت گرفته و اگر کسی هم از فیلتر حلقه خاص قدرت گذشته از ناگزیری بوده تا شایسته‌سالاری حکومت.
اکنون که رییس‎جمهور در برابر آن رهنمای قومی واکنش نشان می‎دهد، ناقض آن حرفی است که در جریان کمپاین انتخاباتی در مورد عدم رعایت توازن قومی زندانیان به یک رسانه داخلی گفته بود.
آن حرف آقای غنی که پیش از رییس‌جمهور شدن گفته بود، اکنون مبدل به کانون تغذیه فاشیزم قومی برای اطرافیان او شده است.
اگر هم روشن شود که رهنمای قوم‌گرایانه عمل فردی بوده، انحصار قدرت در حلقه خاصی در ارگ، سپردن سفارت‎خانه‌های کشور به اشخاص ناسیونالیست، توطئه علیه رهبران اقوام دیگر، بزرگ کردن مسایل قومی در میان قبایل پشتون و بزرگ کردن کشته شدن چند تروریست به عنوان نسل‌کشی پشتون‌ها از سوی حلقاتی خاص در ارگ را چگونه می‎توان توجیه کرد.
حال با این کارنامه‎ای که حکومت وحدت ملی در سه سال عمر خود داشته به نظر می‎رسد که تهیه رهنمای قومگرایانه از سوی کارمندان اداره امور از روح قوم‌گرایانه حاکم بر فضای حکومت استفاده کرده و کانونی‌ترین تمنیات درونی‎اش را بیرون داده است.
پس حرکت آن کارمند نگون‌بخت خیلی بیجا و به دور از واقعیت‎های زوایای پنهان ارگ نبوده و تجلی است از آنچه که در سیاست‎های پنهان تیم حاکم شناور است.
حال وقت آنست که ریاست جمهوری به دور از هرگونه عوام‌فریبی، با صداقت و قاطعیت، در پی ترمیم چهره‌ی مخدوش حکومت برآیند و نگذارند که بیش از این کشتی ورشکسته حکومت دستخوش تبعیض، قوم‌گرایی و افزون‌طلبی واقع شود؛ در غیر این‌صورت، روز به روز بی‌اعتمادی مردم به حکومت افزایش خواهد یافت.
ظاهر شکوهمند – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا