آخرین اخبارافغانستانسیاست

گروه هماهنگی سادات: از موضع مان تا اصلاح لیست عقب نمی‌نشینیم

در تاریخ ۳۰ ماه حمل سال روان، لیستی عنوانی ریاست‌ جمهوری از آدرس «سادات اهل تشیع» با امضای شماری از نمایندگان احزاب و برخی اعضای پارلمان همسو با تیم دولت‌ساز در صفحات مجازی دست به دست شد که واکنش‌های زیادی را برانگیخت.

در تاریخ ۳۰ ماه حمل سال روان، لیستی عنوانی ریاست‌ جمهوری از آدرس «سادات اهل تشیع» با امضای شماری از نمایندگان احزاب و برخی اعضای پارلمان همسو با تیم دولت‌ساز در صفحات مجازی دست به دست شد که واکنش‌های زیادی را برانگیخت.
از آنجا که قریب به اتفاق جامعۀ سادات اهل تشیع کشور، به‌ دلیل توجه رییس‌جمهور غنی مبنی بر به‌رسمیت بخشیدن هویت سادات به‌عنوان یک قوم مستقل، در انتخابات ریاست‌ جمهوری از تیم دولت‌ساز حمایت کردند، افشای لیست یک‌دست، سازمانی‌شده و ناقص، واکنش‌های وسیعی را در داخل و خارج کشور برانگیخت.
به‌دنبال آن، جمع کثیری از فعالان جوان و شخصیت‌های مستقل سیاسی، فرهنگیان و فعالان مدنی از کابل و ولایت‌های مختلف تحت عنوان «گروه هماهنگی سادات برای اصلاحات» خواهان هماهنگی بیشتر جهت اصلاح و جامع‌شدن لیست گردیدند. تماس‌های آنلاین و ایجاد چت‌گروپی مشخص در واتساپ، در گام نخست توانست شمار زیادی از معترضان را در کابل گرد هم آورد.
ساعت ۲ بعد از ظهر مورخ ۲ ثور ۱۳۹۹ اولین نشست نمایندگان «گروه هماهنگی سادات برای اصلاحات» در دفتر روزنامه راه مدنیت در کابل برگزار شد. اعضا و نمایندگان گروه، به اتفاق آرا لیست ارایه‌شده را ناقص، انحصاری و یک‌جانبه خوانده و دلایل مستدل برای ناقص بودن و مشکلات آن مطرح شد.
در این جلسه روی چند موضوع توافق صورت گرفت:
۱- در گام نخست تلاش شود تا حرکت گروه هماهنگی سادات برای اصلاحات در راستای رفع تقابل، ایجاد تعامل و همسویی با اعضای امضاکنندۀ این لیست صورت گیرد.
۲- بنا به تقاضای برخی از امضاکنندگان این لیست، افرادی مشخص گردید تا به نمایندگی از گروه در نشستی مشترک با ایشان شرکت کنند.
۳- این گروه از موضع برحق خویش تا اصلاح لیست با قاطعیت دفاع کند.
۴- در صورت کم‌توجهی به خواسته‌ها و نیز عدم اصلاح لیست، دادخواهی و اعتراض‌های مدنی ادامه یابد. روی توسعۀ دادخواهی نیز توافق‌هایی صورت گرفت.
به تاریخ ۳ ثور قرار شد اولین جلسۀ مشترک در منزل سید خلیل انوری؛ یکی از امضاکنندگان لیست ارایه‌شده صورت گیرد.
این جلسه بنا به درخواست وکلا و احزاب سیاسی باید صورت می‌گرفت که در لیست ارایه‌شده به حکومت، امضا کرده بودند.
نمایندگان گروه هماهنگی سادات برای اصلاحات مطابق توافق، ساعت شش شام در منزل سید خلیل انوری حضور یافتند، اما هیچ کدام از نمایندگان احزاب و وکلای محترم در این نشست حاضر نشدند.
آقای خلیل انوری عدم هماهنگی درست را دلیل نیامدن نمایندگان احزاب و وکلا در این جلسه عنوان کرد. نمایندگان گروه اما خواست‌های مشخص خویش را برای رسیدن به یک راه حل جامع با خلیل انوری به عنوان یکی از امضاکنندگان لیست بیان کردند.
پس از این مجلس، نشست فوری نمایندگان گروه صورت گرفت و در آن دو تصمیم اتخاذ شد:

  • روز چهارم ثور، اولین اعلامیۀ گروه هماهنگی سادات برای اصلاحات جهت وسعت‌دادن اعتراض‌ها در فضای مجازی و رسانه‌‌یی منتشر گردد.
  • ساعت سه بعد از ظهر روز چهارم ثور، جلسه‌‌ای وسیع برای فراخوان سایر اعضای گروه تشکیل و تصمیم‌گیری‌های بعدی برنامه‌ریزی شود.
    شب چهارم ثور، جلسه و نظرخواهی آنلاین از طریق واتساپ تا ساعت یک شب میان اعضای گروه ادامه یافت و برای فردای آن برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفت.
    چهارم ثور
    در روز چهارم ثور، مطابق برنامه تماس‌هایی با وکلا انجام شد. قرار شد یکی از اعضای گروه به نمایندگی از دیگران با شماری از وکلا دیدار داشته باشد. ساعت یک بعد از ظهر این دیدار صورت گرفت.
    در این نشست، سید ظاهر مسرور نماینده بلخ و آقای عالمی‌زاده نماینده سرپل به نمایندگی از سایر وکلا حضور داشتند. در این نشست بخشی از سوءتفاهم‌ها برداشته شد و راه برای مذاکرات بعدی هموار گردید.
    در نشست ساعت ۳ بجۀ گروه در همان روز، نشر اعلامیه و برنامه‌های بعدی به نتایج جلسه با وکلا موکول گردید. اولین جلسه مشترک نمایندگان گروه و وکلای مجلس ساعت ۵ بعد از ظهر در دفتر پارلمانی آنان صورت گرفت. در این نشست پس از بحث طولانی و ارایۀ اعتراض‌ها و خواست‌ها، چند موضوع از سوی نمایندگان گروه مطرح گردید:
    ۱- لیست ارایه‌شده به دفتر ریاست جمهوری چون بیشتر حزبی است، نمایندگی جامع از سادات همسو با تیم دولت‌ساز نمی‌تواند و باید لیست بهتر ارایه شود.
    ۲- کمیته یا شورایی متشکل از نمایندگان همۀ جوانب تشکیل و در مورد لیست بعدی، تصمیم مشترک اخذ گردد.
    ۳- لیست تهیه‌شده از سوی گروه با تایید از سوی وکلا به زودترین فرصت توسط وکلای محترم به مقامات مربوطۀ حکومتی سپرده شود.
    ۴- پس از این، هیچ نهاد، حزب و یا فردی نباید به‌صورت انفرادی و انحصاری از آدرس جامعۀ سادات اهل تشیع افغانستان در معادلات سیاسی اقدامی انجام دهد.
    ۴- دو تن از نمایندگان گروه در دیدار با رییس‌ جمهور حضور داشته باشند.
    وکلا سه مورد پیشنهادی را پذیرفتند.

ریاست کمیته یا شورا را برای اخذ تصامیم مشترک به نمایندگان گروه وعده کردند اما در مورد لیست دوم خواهان تایید آن از سوی وکلا شدند. سرانجام قرار شد تا در نشست دیگر و جلسه‌‌ای گسترده‌تر مشورت بیشتر انجام شود و فیصله نهایی صورت بگیرد.
شب ۵ ثور با تماسی که میان وکلا و نمایندگان گروه صورت گرفت، توافق شد تا لیست «پیوستی» از سوی گروه هماهنگی سادات برای اصلاحات تهیه شود.
بدین لحاظ، روی یک لیست بهتر نسبت به لیست قبلی از آدرس سادات اهل تشیع همسو با تیم دولت‌ساز کار گسترده آغاز شد. پس از ساعت‌ها کار، سرانجام لیست مورد توافق جمعی نمایندگان گروه، ترتیب و مورد تایید قرار گرفت.
جلسه شش ثور با وکلا
در نشست ساعت ۳ این روز، وکلا در دفتر پارلمانی‌شان با نمایندگان گروه دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار سید ظاهر مسرور وکیل بلخ، آقای عالمی‌زاده وکیل سرپل، جناب ناصری وکیل دایکندی و سید مقتدا میران وکیل قندهار نیز حضور داشتند.
پس از بحث و تبادل نظر موارد توافق‌شده در جلسه ۵ ثور مورد تایید و تاکید قرار گرفت.
جلسه ساعت ۵ نمایندگان معترضان
پس از جلسه با وکلا، نمایندگان معترضان در دفتر روزنامه راه مدنیت تشکیل جلسه دادند. در این جلسه توافق صورت گرفت تا این نظریات اعضای گروه توسط شخص رابط، با وکلا در میان گذاشته شود:

  • لیست هرچه عاجل، قبل از دیدار با رییس‌ جمهور به مقامات مربوط رسانیده شود.
  • برگزاری هرچه عاجل نشست مشترک برای تشکیل کمیته یا شورای متشکل از نمایندگان همۀ جوانب، برای اخذ تصامیم جمعی و مشورتی از آدرس قوم سادات از جمله بررسی و تایید لیست پیوستی.
    تصریح پایانی
    این جمع از فعالان جوان سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌یی برای رسیدن به یک نتیجه عدالت‌محور شهروندی گرد هم آمدند که با همکاری سایر جوانب دخیل در قضیه، کاری بهتر صورت بگیرد و از انحصار و سودجویی جلوگیری شود.
    بر این اساس، نهایت حوصله و انعطاف در یک هفتۀ گذشته از جانب این گروه نشان داده شد تا تقابل، اختلاف و پراکندگی بیشتر صورت نگیرد.
    انتظار و تلاش داریم از این گفت‌وگوها با درنظرداشت مصالح عمومی به نتایج و ارایۀ تصویری جامع از آدرس سادات دست پیدا کنیم نه تصویر کاملا حزبی، تنظیمی و انحصارگرایانه.
    از این رو، این حرکت اصلاحی را به‌عنوان یک مسئولیت جمعی و شهروندی می‌دانیم و بدون درنظرداشت منافع شخصی تا آنجا که لازم باشد پیش خواهیم رفت.
    و من‌الله التوفیق
    گروه هماهنگی سادات برای اصلاحات

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا