آخرین اخبارجهانسیاست

واکنش گسترده بین‌المللی به حمله تروریستی بر زیارت شاه چراغ در ایران

خبرگزاری دید: حمله تروریستی بر زیارت شاه چراغ در ولایت شیراز ایران که مسئولیت آن را داعش به دوش گرفت، واکنش‌های گسترده بین‌المللی را در پی داشت.

برخی از کشورهای جهان از جمله اتحادیه اروپا با محکوم کردن این حمله تروریستی بر ضرورت مبارزه مستمر علیه دهشت افکنی تاکید کرده اند.

پیتر استانو سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) در واکنش به حمله به شاهچراغ شیراز گفت: «اتحادیه اروپا حمله تروریستی روز یکشنبه به حرم شاهچراغ در شیراز را قاطعانه محکوم می‌کند».

وی افزود: «این نمونه دیگری از هدف قرار دادن غیرنظامیان بی‌گناه از سوی تروریست‌ها است».

سفارت ترکیه در ایران نیز حمله تروریستی به حرم شاهچراغ شیراز را به شدت محکوم کرد.

سفارت ترکیه در تهران با انتشار پیامی به زبان‌های تُرکی و فارسی در شبکه‌های اجتماعی، حمله تروریستی به حرم شاهچراغ را به شدت محکوم کرد.

در این پیام که وزارت امور خارجه ترکیه نیز آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته، آمده است: حمله خونین دیروز به حرم شاهچراغ را به شدت محکوم می­‌کنیم.

وزارت خارجه روسیه نیز حمله تروریستی به شاهچراغ شیراز را به شدت محکوم کرد

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور حمله تروریستی به حرم شاهچراغ در شهر شیراز ایران را به شدت محکوم می‌کند و آماده است همکاری خود با مقامات جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریزم را افزایش دهد.

وزارت امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرده است که این کشور آماده است همکاری خود در زمینه مبارزه با تروریزم را با شرکای ایرانی خود افزایش دهد.

کشورهای عربی خلیج فارس نیز حمله تروریستی شاهچراغ را محکوم کردند

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در دو روز گذشته طی بیانیه‌هایی جداگانه، حمله تروریستی اخیر به زیارت شاهچراغ را به شدت محکوم کردند.

امارات

به نوشته خبرگزاری رسمی امارات (وام) در بیانیه وزارت خارجه این کشور که امروز منتشر شد، آمده است: «امارات به شدت این اقدامات جنایتکارانه را محکوم می‌کند و تمام اشکال خشونت و تروریزم را که با هدف تضعیف امنیت و ثبات صورت می‌گیرد و با ارزش‌‌ها و اصول انسانی در مغایرت است، رد می‌کند».

امارات همچنین مراتب تسلیت و همدردی صمیمانه خود را به دولت و ملت ایران و خانواده‌ها و بستگان قربانیان این جنایت شنیع اعلام کرد و برای همه مجروحان شفای عاجل آرزو کرد.

قطر

وزارت خارجه قطر نیز شب گذشته، طی بیانیه‌ای به شدت این حمله تروریستی را محکوم و بر موضع قاطع دوحه مبنی بر رد خشونت و تروریزم با هر انگیزه و دلیلی، تاکید کرد.

وزارت خارجه قطر، ضمن تسلیت به خانواده‌های شهدای این حادثه تروریستی، و دولت و ملت ایران، برای مجروحان شفای عاجل آرزو کرد.

عمان 

وزارت خارجه عمان نیز روز گذشته با صدور بیانیه‌ای در صفحه شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) حادثه تروریستی در زیارت شاهچراغ را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: «وزارت خارجه عمان با جمهوری اسلامی ایران و قربانیان حمله‌ای که مزار شاهچراغ در شیراز را عصر روز گذشته هدف قرار داد ابراز همدردی کرده و به خانواده‌های کشته‌شدگان تسلیت می‌گوید و برای مجروحان شفای عاجل آرزو می‌کند».

در ادامه این بیانیه تأکید شده است که موضع عمان در محکومیت و ابراز انزجار از تروریزم در تمامی اشکال آن ثابت است.

بحرین

وزارت خارجه بحرین نیز طی بیانیه‌ای، «حمله تروریستی به یک زیارتگاه مذهبی در شهر شیراز ایران» را محکوم و اعلام کرد که این کشور، چنین اقدامات شنیعی را همواره محکوم می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: «بحرین، کاملا تمام اشکال خشونت، افراط گرایی و تروریسم که هدف از آن، بی ثبات کردن امنیت و ثبات است و با ارزش ها و اصول اخلاقی و انسانی ناسازگار است، را رد می‌کند».

کویت

وزارت خارجه کویت نیز با صدور بیانیه‌ای حمله تروریستی به شاهچراغ را به شدت محکوم و ضمن رد کامل و قاطعانه همه اشکال خشونت و تروریزم، بر «اهمیت اقدام مشترک و همکاری‌های چندجانبه برای مقابله با تروریزم و ​​پیامدهای آن» تاکید کرد.

علاوه بر این کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، عراق، سوریه، روسیه، فرانسه، جمهوری آذربایجان، سازمان ملل و اتحادیه اروپا این حمله تروریستی را محکوم کرده بودند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا