آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادث

نگرانی یوناما از افزایش تلفات افراد ملکی

یوناما نسبت به افزایش شمار تلفات افراد ملکی در افغانستان و نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی ابراز نگرانی کرده و بر ضرورت فوری متوقف نمودن جنگ از سوی طرف‌های درگیر و تمرکز بر آغاز مذاکرات صلح میان‌افغانی، تاکید کرده است.

یوناما نسبت به افزایش شمار تلفات افراد ملکی در افغانستان و نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی ابراز نگرانی کرده و بر ضرورت فوری متوقف نمودن جنگ از سوی طرف‌های درگیر و تمرکز بر آغاز مذاکرات صلح میان‌افغانی، تاکید کرده است.
به گزارش خبرگزاری دید، هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در گزارشی امروز سه‌شنبه(۳۰ ثور) می‌گوید آمار ابتدایی یوناما نشان دهنده روند تشدید تلفات افراد ملکی در ماه اپریل از اثر عملیات‌هایی که از سوی طالبان و نیروهای ملی امنیتی افغانستان صورت گرفته است، می‌باشد.
در گزارش این سازمان آمده است: «طالبان در ماه اپریل مسئول ۲۰۸ مورد تلفات افراد ملکی بوده‌اند که افزایشی ۲۵ درصدی در مقایسه با اپریل ۲۰۱۹ و سطح مشابه در مارچ ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد.
شمار تلفات افراد ملکی که به نیروهای امنیتی افغانستان در ماه اپریل ۲۰۲۰ نسبت داده شده است، ۱۷۲ فرد ملکی می‌باشد، که در مقایسه با اپریل ۲۰۱۹، ۳۸ درصد و در مقایسه با مارچ ۲۰۲۰، ۳۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
دیبورا لاینز نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان می‌گوید: «من خواهان توقف جنگ هستم و از گروه‌های درگیر می‌خواهم تا به قانون بین‌المللی بشردوستانه که برای حفاظت از افراد ملکی می‌باشد، احترام بگذارند».
خانم لاینز می‌افزاید: «مذاکرات بین‌الافغانی صلح باید هر چه زودتر آغاز گردد».
حوادث عمده‌ای که از سوی یوناما در ماه می سال جاری میلادی ثبت گردیده است قرار ذیل می‌باشد:
• حمله بر شفاخانه‌ای در کابل در ۱۲ می، که بخش نسایی-ولادی این شفاخانه را هدف قرار داد و باعث کشته شدن حداقل ۲۴ فرد ملکی که اکثریت شان بیماران زن بودند، گردید و شمار زیادی از نوزادان را بدون مادر گذاشت.
• حمله بر مراسم خاک‌سپاری در ننگرهار در ۱۲ می که شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) مسئولیت آن را به عهده گرفت و باعث کشته شدن حداقل ۱۹ نفر و زخمی شدن شمار زیادی گردید.
• حمله موتر بمب در شهر گردیز به تاریخ ۱۴ می که طالبان مسئولیت آن را به عهده گرفت و باعث زخمی شدن حداقل ۳۳ فرد ملکی گردید.
• حمله هوایی نیروهای امنیتی افغانستان در بلخ به تاریخ ۱۱ می که باعث کشته شدن ۹ فرد ملکی و زخمی شدن ۱۳ تن دیگر گردید، در حالی که آن‌ها از سوی طالبان به خراب کردن جاده برای بستن راه نیروهای امنیتی افغانستان، مجبور شده بودند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا