آخرین اخباراسلایدشوتحلیلجهان

وحشت در اسراییل و تبعات منطقه‌ای رویارویی با حزب‌الله

اسراییل به خوبی دریافته است که حزب الله از سال ۲۰۰۶ تاکنون بارها قوی‌تر و آب‌دیده‌تر شده و هرگونه رویارویی تمام‌عیار با این جنبش، با توجه به گرفتاری‌های عظیم داخلی اسراییل، زیان‌های سنگینی بر آن تحمیل خواهد کرد.

به دنبال شهادت یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان توسط جنگنده‌های اسراییل در دمشق، این حزب روز دوشنبه ۶ اسد، با حمله به مواضع نظامیان اسراییلی، انتقام خون وی را گرفت.
منابع نزدیک به حزب‌الله اعلام کردند که در این عملیات، ۵ نظامی اسراییلی کشته و ۱۳ نفر نیز مجروح شدند.
این حمله، موجی از اضطراب و آشفتگی را در اسراییل به وجود آورد؛ به گونه‌ای که به دنبال آن نتانیاهو به مقر امن وزارت امنیت در زیرزمین منتقل شد تا در آنجا جلسه کابینه امنیتی کوچک خود را تشکیل دهد و نیروهای اسراییلی نیز به حالت آماده‌باش کامل درآمدند. روزنامه «معاریو» نیز خبر داد که به دنبال درگیری، فرودگاه «روش بینا» در شمال فلسطین اشغالی بسته شد.
اقدام حزب الله لبنان، به همان میزان که غافل‌گیرانه بود، مورد انتظار اسراییل نیز بود؛ آنچنان‌که شبکه ۱۰ تلویزیون این رژیم اعلام کرد، سید حسن نصرالله به آنچه وعده داده بود عمل کرد. آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه سابق اسراییل نیز با اشاره به فلج شدن منطقه شمالی سرزمین‌های اشغالی از ترس واکنش حزب‌الله لبنان، تأکید کرد: «متاسفانه نصرالله ثابت کرد به حرفی که می‌زند عمل می‌کند و چشم در برابر چشم و دندان در برابر دندان».
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل اما در واکنشی زودهنگام به این درگیری مرزی اعلام کرد، آنچه در مرز با لبنان جریان دارد، حادثه امنیتی ساده‌ای نیست.
در باب این رخداد، نکات زیر، برجسته به نظر می‌رسد:

  1. اقدام انتقام‌جویانه حزب الله لبنان، اسراییل را از نظر سیاسی و امنیتی در داخل قلمرو خود و در سطح منطقه، در وضعیتی آشفته و آسیب‌پذیر قرار داد؛ نخست‌وزیر این رژیم به جای امن پناه برد، نیروهای مسلح آن اقدام به تیراندازی‌های کورکورانه مرزی و بی‌هدف کردند در حالی که نیروهای حزب الله در صحنه حضور نداشتند، پروازهای یک فرودگاه/میدان هوایی مهم اسراییل لغو شد و مردم در وحشت و حیرت فرو رفتند.
  2. به رغم آن که انتظار می‌رفت واکنش اسراییل به حمله موشکی حزب‌الله، بسیار شدید و گسترده باشد، اما این اتفاق نیفتاد. این نشان می‌دهد که اسراییل توان رویارویی تمام‌عیار با حزب الله را از دست داده است و تا حد ممکن از مواجهه مستقیم با این جنبش، خودداری می‌کند.
  3. حملات هوایی اسراییل که بعضاً در خاک سوریه و برخی مناطق فلسطین اشغالی انجام می‌شود، غالبا جنبه ایذایی داشته و با هدف قدرت‌سنجی نیروهای مقاومت صورت می‌گیرد؛ زیرا جنگ ۳۴ روزه سال ۲۰۰۶ اسراییل با حزب‌الله و جنگ ۲۲ روزه سال ۲۰۰۸ آن با حماس نشان داد که اگر صبر استراتژیک جریان مقاوت به سر آید، اسراییل تاب ایستادگی در برابر آن را ندارد.
  4. همچنان‌که نتانیاهو هم اعتراف کرد، آنچه اتفاق افتاد یک حادثه امنیتی ساده نبود، بلکه عوارض و عواقب زیانبار سیاسی نیز برای این رژیم در پی دارد؛ به گونه‌ای که ممکن است منجر به بروز بحرانی در اسراییل شود که این رژیم را به سمت انتخابات چهارم در طول یک سال جاری سوق دهد.
  5. انتقام حزب‌الله از اسراییل، در همین حد متوقف نمی‌شود و آنچنان‌که در بیانیه این جنبش مطرح شد، پاسخ دیگری نیز در راه است. روزنامه اسراییلی معاریو نیز در شماره روز سه شنبه خود متناسب با همین هشدار حزب الله نوشت: «پاسخ دیگری در راه است از این رو حالت آماده‌باش تا چند روز دیگر در مرزهای شمالی برقرار است.» با آن که برای پاسخ بعدی حزب الله به اسرائیل نمی‌توان زمان مشخصی تعیین کرد، اما قدر مسلم این است که این هشدار، خواب را از چشمان اسرائیلی‌ها ربوده است و آنان برای مدتی طولانی در وحشت و اضطراب به سر خواهند برد.
  6. این حمله نشان داد که اسراییل از نظر امنیتی ـ روانی بسیار آسیب‌پذیر است و اگر قرار باشد این رژیم با حزب‌الله وارد یک درگیری تمام‌عیار شود، آسیب‌پذیری امنیتی ـ روانی آن در تعیین نتیجه جنگ و معادلات شکست و پیروزی در آن پیش‌بینی‌پذیر خواهد بود.
  7. اسراییل تصور می‌کرد جنگ داخلی سوریه که به نوعی همه نیروهای مقاومت را درگیر خود کرد، به کاهش توان رزمی و دفاعی آنان انجامیده و تحریم‌های اقتصادی ـ تسلیحاتی امریکا نیز حزب‌الله را در موقعیت ضعف قرار داده است، اما آنچه دیروز اتفاق افتاد نشان داد که زمینه‌ها و استعداد اسراییل برای تحقیر شدن بسیار گسترده است.
  8. اسراییل ترجیح می‌دهد به جای ورود به جنگی تمام‌عیار با جریان مقاومت، به شهرک‌سازی در اراضی اشغالی ادامه دهد و بر مشکلات سنگین داخلی در ابعاد امنیت، اشتغال و سیاست غلبه کند. در غیر آن حکومت وحدت ملی برآمده از انتخابات جنجالی این رژیم، قدرت مهار نارضایتی‌های عمومی اسراییلیان را که هم‌اکنون به صورت راه‌پیمایی‌های هزاران نفری بروز کرده است، نخواهد داشت.
  9. یکی از عوامل بازدارنده از واکنش وسیع اسراییل به حمله موشکی حزب‌الله لبنان، زرادخانه قدرتمند راکتی حزب‌الله است. اسراییل به خوبی دریافته است که حزب الله از سال ۲۰۰۶ تاکنون بارها قوی‌تر و آب‌دیده‌تر شده و هرگونه رویارویی تمام‌عیار با این جنبش، با توجه به گرفتاری‌های عظیم داخلی اسراییل، زیان‌های سنگینی بر آن تحمیل خواهد کرد.
  10. با توجه به موارد فوق، به نظر نمی‌رسد این دو دشمن دیرینه، نه تنها پس از حمله انتقام‌جویانه حزب‌الله به مواضع نیروهای اسراییلی، بلکه حتی در ماه‌های آینده نیز وارد جنگ بزرگی نخواهند شد، اما جنگ آینده، هر زمانی که روی دهد، جنگی سرنوشت‌ساز برای هر دو خواهد بود.

نویسنده

راحل موسوی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا