آخرین اخبارافغانستانگزارش

ورثه قربانیان حمله تروریستی هرات: ما شهروند درجه دو نیستیم


مراسم خاکسپاری اجساد قربانیان حادثه تروریستی پنجشنبه‌شب در منطقه جبرئیل شهرهرات، با حضور نمایندگان مردم در شورای ملی، اعضای شورای ولایتی، متنفذین و صدها تن از مردم به گونه باشکوه در زیارت «سید مرتضی علوی» واقع در شهرک المهدی جبرئیل برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری دید، مهدی حدید نماینده شورای ولایتی هرات و مسئول کمیته امنیتی این شورا به خبرنگار خبرگزاری دید، گفت: حادثه خونباری که در شهرک المهدی جبرئیل هرات اتفاق افتاده است، عاملان آن مشخص و آشکار است و گروه داعش نیز این حادثه را به عهده گرفته است.
وی افزود، چیزی که جالب و قابل توجه می‌باشد، این است که حکومت محلی هرات هنوز هم به این باور است که داعش در هرات وجود ندارد.
وی در ادامه تاکید کرد، با این‌که داعش در هرات کارهای تروریستی انجام می‌دهد اما مقام‌های محلی هرات همواره این موضوع را رد کرده‌اند.
این عضو شورای ولایتی افزود که داعش در هرات افراد استخدام می‌کند و کارهای تخریبی انجام می‌دهد و اگر بگویم که داعش در هرات وجود ندارد، در واقع بازی دادن مردم بیش نیست.
آقای حدید با انتقاد از حکومت گفت:« کسانی‌که در راس حکومت قرار دارند مدیریت بحران را خوب بلد شده‌اند و می‌فهمند که چطور مردم را آرام کنند، اما توانایی از بین‌بردن لانه‌های فساد و تروریستان را که در هرات کار می‌کنند، ندارند و تنها خاک به چشم مردم می‌زنند.»
از سویی هم، وی تصریح کرد که اراده قوی در بین نیروهای امنیتی و ارگان‌های کشفی وجود ندارد که بتوانند عاملان داخلی این موضوعات را شناسایی کرده و یا از وقوع دیگر حملات جلوگیری کنند.
موصوف، یادآور شد که گروه‌های تروریستی یک قشر خاص را بیشتر آماج قرار می‌دهند و حکومت نیز این قشر را شهروند درجه دوم و سوم می‌خواند.
وی بیان‌داشت:« این وظیفه ما است تا ابراز هویت کنیم و هویت خودمان را در جامعه ثبیت کنیم.»
آقای حدید همچنان علاوه کرد که باید جامعه جهانی، حکومت محلی هرات و حکومت مرکزی بفهمد که شهروندان ما، شهروندان درجه دوم و سوم نیستند.
در همین حال، محمد رضا خوشک وطندوست نماینده مردم در شورای ملی، حادثه مذکور در شهرک جبرئیل را جالب خوانده و افزود، ضعف نیروهای امنیتی و کشفی با وقوع این رویداد نمایان شد.
وی از مردم خواست تا در همکاری با نیروهای امنیتی عملیات‌های این چنینی دشمن را خنثی کنند.
آقای خوشک گفت که بعد از وقوع برخی واقعات تروریستی، نیروهای کشفی و امنیتی به برخی از سرنخ‌ها می‌رسند اما گویا که اعلام نتیجه و پی‌گیری این واقعات باعث به وجود آمدن مشکلات بزرگتر می‌شود.
این نماینده شورای ملی ادعا دارد که در همچو حادثات، کشورهای همسایه نیز دخیل می‌باشند اما وی از کشور مشخصی نام نگرفت.
موصوف، از کمبود نیروهای امنیتی در هرات نیز شاکی بوده و خواهان تشکیلات بیشتر در این راستا شد.
در عین حال، محمد باقر یزدانی خطیب نماز جمعه شهرک جبرئیل، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با انتقاد شدید از حکومت محلی هرات، عملکرد ارگان‌های امنیتی و استخباراتی را در خنثی‌سازی حملات انفجاری ناامید کننده خواند.
از سویی هم، مسئولان امنیتی ولایت هرات از بررسی و پی‌گیری قضیه مذکور به گونه جدی سخن زدند.
این نخستین انفجار در هرات نیست که مردم ملکی را آماج قرار داده است، اما مسئولان محلی هرات همواره بعد از وقوع چنین رویدادها از پی‌گیری جدی قضایا و شناسایی عاملان داخلی آن اطمینان می‌دهند، ولی تاکنون دستاورد قابل ملاحظه‌ای را به سمع مردم نرسانیده‌اند.
گفتنی است که پنجشنبه‌شب گذشته، شهرک المهدی جبرئیل در شهر هرات، شاهد یک انفجار ناشی از ماین جاسازی شده در یک سه چرخه بود که چهار شهید و ده زخمی برجای گذاشت.
سید غفور هاشمی – خبرگزاری دید- هرات

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا