آخرین اخباراسلایدشوافغانستانگزارش

وزارت امور زنان دوباره ایجاد شود/ نادیده گرفتن زنان فاجعه‌بار است

رسول شهزاد: کابل

موسسه زنان افغانستان برای صلح و آزادی به مناسبت هشتم مارچ « گفتمان علمی حقوق زنان در آیینه اسلام» را راه‌اندازی کرده و خواستار فعال شدن دوباره وزارت امور زنان شد. این نهاد همچنان تاکید کرد که نادیده گرفتن زنان در اجتماع فاجعه بار است.

وزارت امور زنان

موسسه زنان افغانستان با راه‌اندازی این گفتمان علمی خواستار تامین حقوق زنان در چارچوب قوانین اسلامی و شرعی هستند.
جمیله صافی مسئول اجرایی موسسه زنان افغانستان برای صلح و آزادی در صحبت به خبرگزاری دید گفت: تفاوت‌ بین هشتم مارچ در سال گذشته و امسال یک گذار و یک تغییر کلی است که در سال روان زنان چالش‌های جدی را تجربه می‌کنند.
خانم صافی همچنان افزود که زنان در تمام قوانین دینی دارای حقوق زیادی در هر جامعه هستند ولی در شرایط کنونی افغانستان، زنان از حقوق شان محروم شده‌اند.
وی افزود که در سال‌های گذشته تعداد زیادی از زنان کشور در ادارات کار می‌کردند، اما بعد از آمدن طا-لبان اکثریت زنان بیکار و خانه‌نشین هستند و برای شان گفته می‌شود که نمی‌توانید برخی از وظایف را اجرا کنید.
بعد از روی کار آمدن «امارت اسلامی» تمامی ادارات دولتی به روی زنان مسدود شد و در برخی موارد در ادارات خصوصی و همچنان رسانه‌ها نیروهای امارت اسلامی مانع رفتن زنان به محل کار شان شدند.
مسئول اجرایی موسسه زنان افغانستان از طا-لبان خواست که وزارت زنان را دوباره فعال کنند تا یک مرجع رسمی و قانونی برای زنان افغانستان مشخص شود.
از سویی هم، مریم صافی از اعضای موسسه زنان افغانستان برای صلح و آزادی به خبرگزاری دید گفت که هدف از برگزاری این گفتمان تعریف جایگاه زنان در جامعه است که ما تلاش داریم حقوق اساسی زنان تامین شود.
خانم صافی افزود که زنان افغانستان در چارچوب قوانین اسلامی حقوق شان را می‌خواهند و حکومت فعلی باید به این خواست زنان پاسخ دهد.
امارت اسلامی گفته است که زنان می‌توانند با پوشش اسلامی و رعایت اخلاق اسلامی به تحصیل و کار ادامه بدهند، این اقدمات طا-لبان با موج بزرگی از واکنش‌ها در کشور و در سطح بین‌الملل مواجه شد.
از هشتم مارچ در حالی در کشور تجلیل می‌شود که زنان افغانستان حق تحصیل و حق کار را ندارند و خانواده‌های شماری از فعالان مدنی و فعالان حقوق زن تایید کردند که در ماه‌های اخیر این زنان از سوی طا-لبان بازداشت شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا