آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

قرارداد ۲۵۹ پروژه انکشافی امضا شد

وزارت احیا و انکشاف دهات از امضای ۲۵۹ پروژه انکشافی برای ۲۹ ولایت با هزینه ۷۲۳ میلیون افغانی میان این وزارت و شوراهای انکشافی مربوطه خبرداد.

وزارت احیا و انکشاف دهات از امضای ۲۵۹ پروژه انکشافی برای ۲۹ ولایت با هزینه ۷۲۳ میلیون افغانی میان این وزارت و شوراهای انکشافی مربوطه خبرداد.
به گزارش خبرگزاری دید، مجیب‌الرحمن کریمی وزیر احیا و انکشاف دهات امروز چهار شنبه (۱۸ سرطان) قرارداد ۲۵۹ پروژه‌ انکشافی را به ارزش بیش از ۷۲۳ میلیون افغانی با شوراهای انکشافی مربوطه به امضا رساند.
آقای کریمی در هنگام امضای این قراردادها گفت: «این پروژه‌ها در ۲۹ ولایت کشور، شامل ارزگان، بادغیس، بدخشان، بامیان، بغلان، بلخ، پروان، پکتیا، پکتیکا، تخار، جوزجان، خوست، دایکندی، زابل، سمنگان، سرپل، غزنی، غور، فاریاب، کابل، کاپیسا، کنر، قندهار، لوگر، میدان وردک، ننگرهار، نورستان، هرات و هلمند تطبیق می‌شود و در جریان تطبیق آن‌ها نزدیک به ۴۵۸ هزار روز کاری ایجاد خواهد شد.
به گفته‌ وزیر احیا و انکشاف دهات، این پروژه‌ها شامل احداث ۱۴۸ رشته شبکه‌ آبرسانی، حفر ۱۲۷ حلقه چاه عمیق و سطحی، احداث ۹۹ ذخیره‌ آب، ساخت هفت مبرز صحی و اعمار ۴۲۵۰ متر کانال آبیاری می‌باشد که پس از تکمیل شدن، بیش از ۳۷۴ هزار تن از روستانشینان کشور از مزایای آن‌ها مستفید خواهند شد.
بخشی از این پروژه‌ها از بودجه ملی حکومت افغانستان تطبیق شده و بخش دیگر آن توسط اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا و همچنان صندوق اطفال سازمان ملل متحد (یونیسف) تمویل می‌شود.
قابل یادآوری است که پروژه‌های یاد شده زیر چتر برنامه‌ ملی آبرسانی، آبیاری و حفظ‌الصحه روستایی وزارت احیا و انکشاف دهات تنظیم و توسط شوراهای انکشافی تطبیق خواهد شد.
در حال حاضر بیش از ۱۷ میلیون نفر در شهر ها و روستاهای افغانستان به آب آشامیدنی صحی دسترسی دارند که این رقم حدود ۶۳ درصد نفوس افغانستان را تشکیل داده است؛ اما در روستاهای افغانستان سطح دسترسی به آب آشامیدنی بیش از ۵۳ درصد است و تلاش وزارت احیا و انکشاف دهات این است که تا سال ۲۰۳۰ صد فیصد روستا نشینان کشور به آب صحی آشامیدنی دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا