آخرین اخبارافغانستانسیاست

وزارت خارجه طا-لبان به ملل متحد: از تحریم‌ها برای فشار سیاسی استفاده نکنید

خبرگزاری دید: وزارت خارجه طا-لبان در واکنش به عدم تمدید معافیت سفر مقام‌های آن‌ها از سوی شورای امنیت ملل متحد گفته است که از تحریم‌ها نباید به عنوان ابزار فشار استفاده شود. این وزارت گفته که تحریم‌ها به جای تعامل فاصله ایجاد می‌کند.


همزمان با پایان معافیت سفر ۱۳ مقام طا-لبان، شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد تمدید این معافیت تاکنون به توافق نرسیده است.
دیپلمات‌ها در سازمان ملل گفته‌اند که روسیه و چین می‌خواهند به هر ۱۳ مقام اجازه داده شود که به سفر ادامه دهند، در حالی که ایالات متحده و کشورهای غربی مصمم هستند که در اعتراض به عقب‌نشینی طا-لبان از تصمیم خود درباره‌ حقوق زنان و ایجاد دولت فراگیر، معافیت سفر تمام مقام‌ها را تمدید نکنند.
عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه طا-لبان شامگاه روز شنبه (۲۹ اسد) در رشته توییتی نوشته است که در توافق‌نامه دوحه توافق شده که تمام تحریم‌ها علیه رهبری طا-لبان حذف شود. او تأکید کرده است که این بند باید به‌گونه کامل تطبیق شود.
او هشدار داده است که اگر ممنوعیت سفر تمدید شود، به‌جای ترویج گفت‌وگو و تعامل، فاصله ایجاد می‌شود، نتیجه‌ای که باید از آن جلوگیری کرد.
سخنگوی وزارت خارجه‌ طا-لبان گفته است که کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل باید بدانند که برخی از حلقات «متعصب» غربی به عمد سعی در ایجاد فاصله بین افغانستان و جهان دارند و «افغان‌ها را تحریک می‌کنند که در پاسخ به آن موضعی سختگیرانه اتخاذ کنند که به نفع هیچ کس نیست».
او افزوده است که در افغانستان که ایالات متحده، ناتو و پنجاه کشور نتوانستند صلح و ثبات را برقرار کنند، امنیت و ثبات امروز در این کشور به نفع تمام جهان است.
ده‌ها نفر از اعضای طا-لبان برای سال‌ها در فهرست سیاه تحریم‌های سازمان ملل قرار دارند که این تحریم‌ها شامل ممنوعیت سفر، مسدود کردن دارایی‌ها و تحریم تسلیحاتی است. اما به برخی از مقام‌های طا-لبان معافیت داده شد تا بتوانند برای شرکت در مذاکرات با هدف بازگرداندن صلح و ثبات به افغانستان سفر کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا