آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

وزارت زراعت: تولید گندم در سال جاری ۲۰ درصد کاهش می‌یابد

خبرگزاری دید: وزارت زراعت از کاهش ۲۰ درصدی تولید گندم در کشور به دلیل خشکسالی خبر داد. این وزارت گفته که در سال روان تولید گندم نسبت به سال گذشته ۱ میلیون تن کاهش خواهد یافت.


وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌گوید که بررسی‌های این وزارت نشان می‌دهد که به‌علت خشکسالی‌های امسال، تولید گندم با بیش از یک میلیون تُن کاهش، در سال روان به چهار میلیون تُن خواهد رسید.
مسئولان این وزارت می‌گویند که خشکسالی بیشتر به ۷۵ ولسوالی در بخش‌های گوناگون کشور آسیب زده‌ و زند‌گی کشاورزان و دامداران را با مشکل روبرو کرده‌ است.
اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت و آبیاری گفته است «نیاز سالانۀ افغانستان بیشتر از ۶.۴ میلیون متریک تُن است که با توجه به تولید ۴ میلیون متریک تُن در سال جاری، بیشتر از دو میلیون متریک تُن کسر داریم».
به‌گفته او، با کاهش تولید گندم نیاز کشور به واردات آرد و گندم بیشتر شده ‌است.
از سویی هم، مقام‌های وزارت زراعت تأکید کردند که به‌ علت خشکسالی‌ها، امسال ۳ میلیون دام در کشور با کمبود علوفه و آب در خطر نابودی قرار خواهد گرفت.
رییس‌ جمهور غنی پیش از این گفته بود که حکومت برای رسیدگی به زیان‌های ناشی از خشکسالی، با کسر بودجه روبه‌رو است.
گفتنی است که خشک‌سالی در حالی کشاورزی و مالداری را در شماری از ولایت‌های کشور تهدید می‌کند که در زمستان گذشته میزان بارش برف کاهش یافته بود.
کارشناسان محیط زیست می‌گویند که بروز خشک‌سالی از پیامدهای مستقیم تغییر اقلیم است و افغانستان برای سال‌های آینده نیز با این چالش، دست‌وپنجه نرم خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا