آخرین اخبارافغانستان

وزارت صحت عامه: در ولایت‌های دور دست داکتر متخصص نیست


امروز سه‌شنبه «شورای عالی طبی» با حضور رییس‏جمهور غنی، فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه و برخی از مقامات حکومتی رسماً افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاری دید، در این مراسم، فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه می‌گوید: در برخی از ولایت‌های دوردست داکتران متخصص وجود ندارد و در برخی از ولایت‌های دیگر بیشتر از نیازشان داکتر متخصص در اختیار دارند.
فیروز الدین فیروز همچنان افزود که عدم تناسب در عرضه و تقاضای کارمندان صحی سبب شده است که خدمات صحی به درستی عرضه نشود.
وزیر صحت، ایجاد این شورا را ضامن تامین مصئونیت مریضان و حمایت داکتران در کشور می‌داند.
در عین حال او می‎افزاید که با در نظرداشت تجارب بين‌المللی و نيازهای جامعه ما، ایجاد این شورا در جامعه طبی افغانستان محصول تلاش‎های مشترک ادارات ذیربط دولتی و غیردولتی به شمار می‌رود که تا یک سال آینده به گونه موقت و بعداً به صورت دایمی و مستقلانه فعالیت خواهد کرد.
از سویی هم، رییس‌جمهور غنی، در سخنانی در این محفل، بیان داشت که در نظام صحی افغانستان، مشکلات بنیادی وجود دارد و نیاز است که بازنگری جدی صورت بگیرد.
رییس‏جمهور با انتقاد از سکتور صحت افزود:« در حلقه ارایه خدمات صحی که شامل داکتر و شفاخانه و دواخانه و دوا می‎شود، مشکلات زیاد وجود دارد و باید در برابر آن مبارزه صورت بگیرد.»
آقای غنی با اشاره به بی‌کیفیت بودن دواهای عرضه ‌شده در بازارهای افغانستان، خاطر نشان کرده است که در کنار این مشکل، مافیای قرارداد، میان داکتر و دواخانه‌ها باید از میان برود.
براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‎های آزاد، ٦٧ درصد دواخانه‎هاى افغانستان، کارکنان مسلکى ندارند و هنوز هم مردم برخى مناطق کشور تا نزدیک‎ترین مرکز صحى، سه روز پياده راه مى‎روند و سالانه هزاران تن به دليل کيفيت پايين خدمات صحى، با قبول مشکلات گوناگون، براى تداوى به خارج از کشور سفر می‎کنند.
گفتنی است که این شورا بعد از منظوری کابینه، به منظور تنظیم خدمات طبی معیاری برای تامین مصونیت مریض و حمایت داکتران در کشور، ایجاد شده است که به شمول رییس آن متشکل از ۲۴ عضو است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا