آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهسیاست

وزارت معادن و پترولیم از امضای چندین قرارداد استخراج معادن خبرداد

خبرگزاری دید: وزارت معادن و پترولیم از امضای چهار قرارداد استخراج معادن طلا، کرومایت، زغال سنگ و آهن در بغلان، پروان و هرات خبرداد.

وزارت معادن و پترولیم گفته که این قرادادها به ارزش مجموعی بیش از ۱۰ میلیارد و ۱۵۰ میلیون افغانی امروز پنج‌شنبه (۲۱ جدی) با شرکت‌های خصوصی در کابل امضا شده است.

طبق اعلام این وزارت، پروژه‌ استخراج معدن طلای «قره‌ذغن» ولسوالی دوشی ولایت بغلان با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۲۴ میلیون افغانی و با رویالتی یا حق مالکیت ۵۵ درصدی، به شرکت‌های «مدثر آشنا» و «باختر یونین» واگذار شده است.

همچنین قرارداد استخراج آهن پشتون‌زرغون ولایت هرات با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۴۰ میلیون دالر امریکایی و با رویالتی ۲۰ درصدی، با شرکت «همگرایان غرب» امضا شده است.

وزارت معادن اضافه کرده است که قرارداد استخراج معدن کرومایت کوه صافی ولایت پروان با سرمایه‌گذاری ۱۸۰ میلیون افغانی با شرکت‌های «علیم‌ شاه بابا» و «جاوید نیازی» با رویالتی فی تُن مبلغ ۱۱ هزار و ۳۰۰ افغانی به امضا رسیده است.

همین‌طور وزارت معادن و پترولیم، استخراج زغال‌سنگ ساحه‌ مسجد چوبی ولسوالی کرخ هرات را با سرمایه‌گذاری ۱۵۱ میلیون افغانی و رویالتی فی تُن مبلغ دو هزار و ۲۰۰ افغانی به شرکت «حضرت بلال خالد لمتید» واگذار کرده است.

شهاب‌الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم در مراسم امضای عقد این قراردادها گفته است که در این پروژه‌ها، برای ده‌ها هزار نفر به ‌صورت مستقیم و غیرمستقیم زمینه‌ کار نیز فراهم خواهد شد.

او در مورد استخراج نفت حوزه‌ آمو دریا نیز معلومات داده و گفته است که به تعداد ۱۸ چاه نفت فعال بوده که روزانه مقدار هزار و ۱۰۰ تن نفت استخراج می‌شود.

سرپرست وزارت معادن و پترولیم در مورد چهار قرارداد بزرگ دیگر که در مرحله‌ اعلان قرار دارد نیز معلومات داده و گفته است که این پروژه‌ها شامل معادن آهن ولایت پنجشیر، فابریکه‌ تولید سمنت ولایت جوزجان، زغال‌سنگ تولک ولایت غور و طلای ولایت کندز است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا