آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهزنان

وزارت معارف ۳۰ هزار آموزگار زن استخدام می‌کند

وزارت معارف کشور اعلام کرده است که این وزارت تا سال ۱۴۰۰ خورشیدی ۳۰ هزار آموزگار قراردادی زن در مناطق روستایی ۳۴ ولایت استخدام می‌کند.


وزارت معارف کشور اعلام کرده است که این وزارت تا سال ۱۴۰۰ خورشیدی ۳۰ هزار آموزگار قراردادی زن در مناطق روستایی ۳۴ ولایت استخدام می‌کند.
نوریه نزهت سخنگوی وزارت معارف امروز شنبه (۲۶ عقرب) در نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت گفت که این اقدام وزارت معارف به منظور افزایش حضور زنان در معارف صورت می‌گیرد.
خانم نزهت گفت:«۳۰ هزار معلم قراردادی در مناطق روستایی ۳۴ ولایت کشور و در بخش‌هایی که دسترسی به معلم به ویژه معلم زن محدود است، استخدام می‌شوند.»
او همچنان گفت که وزارت معارف در سال گذشته دو هزار و ۶۷۴ آموزگار قراردادی و در سال جاری خورشیدی نیز دو هزار و ۳۲۶ آموزگار قراردادی استخدام کرده است.
سخن‌گوی وزارت معارف گفت که با عملی شدن این برنامه، میزان حضور زنان در معارف به عنوان آموزگار از ۳۳ درصد به ۴۴ درصد افزایش خواهد یافت.
خانم نزهت همچنان گفت که با تطبیق این برنامه، زمینه‌ دسترسی دانش‌آموزان به ویژه دختران به آموزش در بخش‌های روستایی و مناطقی که تحت تأثیر رسم و رواج‌های ناپسند قرار دارد، فراهم می‌شود.
او گفت:« وزارت معارف، افزایش حضور زنان در عرصه‌ معارف را جزء پلان استراتژیک خود ساخته است و در بخش ارتقای کمی، بهبود زمینه‌ دسترسی زنان به تعلیم وتربیه و همچنان خودکفایی زنان همواره تلاش می‌کند.»
به گفته‌ او، شرایط استخدام به عنوان آموزگار قراردادی بر اساس حضور زنان ساکن در مناطق روستایی با بالاترین میزان تحصیل از سوی کمیته‌ استخدام، صورت می‌گیرد.
در همین حال، وزارت معارف به منظور افزایش حضور زنان در بست‌های مدیریتی وزارت معارف، ۲۰ بست ریاست‌های این وزارت را به زنان اختصاص داده است.
سخنگوی وزارت معارف در این نشست خبری گفت که از این میان ۱۱ بست رتبه دوم مربوط به ریاست‌های تربیه‌ معلم در ولایات از طریق رقابت آزاد به اعلان سپرده شده و در روزهای نزدیک بست‌های مرکز نیز به اعلان سپرده خواهد شد.
نوریه نزهت گفت که وزارت معارف در بخش‌های صحی نیز رهنمود قاعدگی برای دختران را آماده کرده است که در آینده‌ نزدیک به چاپ خواهد رسید.
اختر سهیل – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا