آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرخبر های مهمسیاست

وزرای خارجه ۱۲ کشور: طا-لبان مسئول وخیم‌ترین وضعیت حقوق بشری در جهان است

خبرگزاری دید: وزرای خارجه ۱۲ کشور جهان در دومین روز نشست امنیتی مونیخ طا-لبان را مسئول وخیم‌ترین و وحشت‌ناک‌ترین وضعیت حقوق بشری در جهان دانست.

وزرای خارجه فمینیست در کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۲۴ در بیانیه مشترک گفتند: ما وزرای خارجه آلبانیا، آندورا، بلجیم، بلغارستان، کانادا، فرانسه، آلمان، کوزوو، لیختن اشتاین، مغولستان، هالند و رومانیا عمیق‌ترین نگرانی خود را در مورد نقض جاری حقوق بشر زنان و دختران در افغانستان ابراز می‌کنیم، و از مقامات فعلی می‌خواهیم که به آزار جنسیتی سیستماتیک پایان دهند، که می‌تواند جنایت علیه بشریت باشد.

این بیانیه با اشاره به موج اخیر گرفتاری زنان و دختران در افغانستان خواستار آزادی فوری آن‌ها و تعهد تزلزل‌ناپذیر نسبت به حقوق بانوان در این کشور شدند.

وزرای خارجه ۱۲ کشور خاطرنشان کردند: طا-لبان هیچ پیشرفتی در زمینه حمایت از حقوق بشر در افغانستان، به‌ویژه حقوق اساسی زنان و دختران با همه تنوع‌شان نداشته‌اند، برعکس، طا-لبان مسئول یکی از وخیم‌ترین و وحشت‌ناک‌ترین وضعیت‌های حقوق بشر در سراسر جهان هستند. به گفته آن‌ها، طا-لیان با حذف نیمی از جمعیت افغانستان از زندگی عمومی و تصمیم‌گیری‌های سیاسی، آینده افغانستان را به خطر می‌اندازند.

در بیانیه آمده است: ما از مقامات بالفعل می‌خواهیم کاملاً از قوانین بین‌المللی به ‌ویژه قوانین حقوق بشر پیروی کنند، از حقوق اساسی همه افغان‌ها به شمول اقلیت‌های قومی و مذهبی محافظت و تمام تصمیم‌هایی را که حقوق اساسی زنان و دختران را محدود می‌کند، لغو کنند.

در ادامه، وزرای خارجه ۱۲ کشور جهان از جامعه جهانی خواست توجه خود را بر حقوق بشر زنان و دختران در افغانستان متمرکز کند.

بیانیه افزوده است: این سازمان باید تلاش‌های خود را برای استفاده از ابزارهای حقوقی که در اختیار دارد، برای پایان دادن به نقض قوانین بین‌المللی از جمله مقررات کنوانسیون‌های بین‌المللی که افغانستان عضو آن است، تقویت کند.

در اخیر این بیانیه آمده است: پایبندی به تعهدات بین‌المللی افغانستان توسط مقامات بالفعل، به ‌ویژه در مورد حقوق بشر، یکی از پیش‌نیازهای اصلی برای ادغام مجدد افغانستان در نظام بین‌المللی باقی می‌ماند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا