آخرین اخبارجهانسیاست

وزیر خارجه اتریش: اتحادیه اروپا طالبان به عنوان دولت افغانستان به رسمیت نخواهد شناخت

وزیر خارجه اتریش بیان کرده است که اتحادیه اروپا گروه طالبان را به عنوان دولت افغانستان به رسمیت نمی‌شناسد. او گفت مشخص است که طالبان اعتماد به‌نفس پیدا کرده است.


به نقل از فارس، در حالی که سخنگوی طالبان از نزدیک‌شدن موعد اعلام ترکیب دولت جدید در افغانستان خبر داده اما اتحادیه اروپا هنوز آماده پذیرش این گروه به‌عنوان دولت کابل نیست.
الکساندر شالنبرگ وزیر خارجه اتریش امروز دوشنبه(۱۵سنبله) طی اظهاراتی در نشست غیر رسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت انتظارات کشورهای اروپایی از طالبان در افغانستان، به احترام گذاشتن آنها به حقوق ساکنان محلی بستگی دارد.
شالنبرگ در این‌باره ادعا کرد: «باید اعتراف کنیم که وضعیت جدید در افغانستان می‌تواند کل منطقه را به گرداب بکشاند. اتحادیه اروپا انتظار دارد طالبان به حقوق مردم افغانستان برای آزادی جابجایی، احترام بگذارد».
وی با بیان اینکه مشخصاً اعتماد به‌نفس در بین طالبان افزایش یافته، توضیح داد: «به‌رسمیت شناختن طالبان به‌عنوان نمایندگان قانونی و مشروع مردم افغانستان در برهه کنونی نامناسب است».
بر اساس این گزارش، وزیر خارجه اتریش با بیان اینکه اتحادیه اروپا فعلاً طالبان را به‌عنوان دولت رسمی افغانستان به رسمیت نمی‌شناسد، افزود: «باید صبر کنیم و ببینیم که این رژیم می‌تواند انتظارات اروپا را برآورده کند یا خیر».
این درحالی است که دو مقام ارشد اتحادیه اروپا، وقایع افغانستان را نشانه‌ای از لزوم ایجاد نیروی تدافعی برای این قاره دانسته و گفتند این برنامه برای کاهش وابستگی امنیتی به امریکا در ماه‌های آتی ارائه می‌شود.
امروز همچنین «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر لزوم تقویت ظرفیت مستقل اتحادیه برای انجام اقدامات در عرصه جهانی اعلام کرد: «باید از بحران افغانستان درس بگیریم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا