آخرین اخبارافغانستانسیاست

وزیر خارجه ایران به متقی: حق‌آبه ما از رود هیرمند بر مناسبات فی‌مابین اثرگزار است

خبرگزاری دید: وزارت خارجه ایران از گفت‌وگوی تیلفونی حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه این کشور با ملا امیرخان متقی در باره حق‌آبه ایران از هلمند، امنیت مرزی، خط آهن، برق و تجارت خبرداده است.

بر اساس خبرنامه وزارت خارجه ایران که امروز چهارشنبه(۲۷ ثور) منتشر شد، عبداللهیان بر تامین حق‌آبه کشورش به صورت عملی تاکید کرده و افزوده که این موضوع بر مناسبات کابل و تهران اثرگذار است.

طبق اعلامیه، عبداللهیان افزوده است: «رهاسازی آب از سوی افغانستان و تأمین حق‌آبه‌ ایران به‌ صورت عملی، مطالبه‌ جدی جمهوری اسلامی ایران است و این امر در مناسبات فی‌مابین تأثیر دارد».

وزیر خارجه‌ ایران در عین حال گفته است که عدم تأمین حق‌آبه‌ ایران و خشک‌سالی ناشی از آن بر مردم سیستان و بلوچستان ایران مشکلات فراوانی را تحمیل کرده است. او ابراز امیدواری کرده است که «طرف افغانستانی اهتمام لازم را در رهاسازی آب این سد (کمال‌خان) و رساندن آب به سیستان داشته باشد».

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی ایران آمده است که عبداللهیان بر اجرای دقیق و کامل بندهای پیش‌بینی‌شده در معاهده‌ ۱۳۵۱ پیرامون آب هلمند، از جمله امکان بازدید یک کمیته‌ فنی مشترک میان دو کشور از وضعیت آب موجود در سمت افغانستان تأکید کرده است.

با این حال، در اعلامیه آمده است که امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه‌ امارت اسلامی در این گفت‌وگوی تیلفونی بر حق‌آبه‌ ایران از رود هلمند اشاره کرده و مشکلات را ناشی از «خشک‌سالی و مسائل فنی» دانسته است.

این در حالی است که اخیراً رییس جمهور ایران به وزرای خارجه، نیرو و نماینده ویژه‌اش برای افغانستان ماموریت داده که حقابه آن کشور را از رود هلمند به صورت جدی پیگیری کنند.

گفتنی است که وزارت خارجه‌ امارت اسلامی تا اکنون در مورد این گفت‌وگوی تیلفونی توضیحی نداده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا