آخرین اخبارافغانستانایرانسیاست

وزیر خارجه ایران: مقامات افغانستان بر حقابه ایران تاکید می‌کنند

خبرگزاری دید: وزیر امور خارجه ایران گفته که «هیئت حاکمه موقت» کنونی در افغانستان بر خلاف دولت گذشته بر حقابه ایران اعتراف و تاکید می‌کنند.

به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در مورد حقابه ایران از هیرمند گفته است: طی یک ونیم سال گذشته و به دستور  رییس جمهور، در گفت‌وگوهای صریح خود با سرپرست وزارت خارجه هیئت حاکمه موقت افغانستان، همچنین در پیگیری مستمر آقای کاظمی قمی نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان و آقای محرابیان وزیر نیرو، موضوع حقابه‌ ایران از هیرمند را به طور جدی دنبال کرده‌ایم.

وزیر خارجه ایران افزوده: هیئت حاکمه موقت افغانستان نیز بر خلاف مقامات قبلی افغانستان، بر حقابه ایران اعتراف و تاکید دارد.

امیرعبداللهیان در ادامه اظهار داشته: در مذاکرات مفصل اخیرم با ملا امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی نیز موضوع حقابه ایران را پیگیری کردیم.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرده است که از حقابه ایران کوتاه نخواهند آمد.

پیش از این ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی موضوع حقابه بین افغانستان و ایران را حل شده دانست و گفت در صورتی که طرف افغانستان به اندازه کافی آب داشته باشد ایران نیز از آب مستفید خواهد شد.

موضوع حقابه ایران از رود هیرمند از دهه‌ها به این طرف مسئله بحث دو طرف بوده است، اما هر دو جانب بر توافقنامه‌ای که در زمان دولت‌های شاهی دو کشور امضا شده، تاکید کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا