آخرین اخبارافغانستاندولت فراگیرسیاست

وزیر خارجه چین در مکالمه با متقی از ایجاد ساختار سیاسی فراگیر در افغانستان حمایت کرد

خبرگزاری دید: کین گانگ وزیر خارجه چین در مکالمه تیلفونی با امیرخان متقی گفته که کشورش از ایجاد دولت فراگیر و سیاست‌های معتدل داخلی و خارجی حمایت خواهد کرد.

براساس اعلامیه وزارت خارجه چین، کین گانگ در این تماس تیلفونی به امیرخان متقی گفته است که با نزدیک شدن فصل بهار، این کشور به امنیت پرسونل، نهادها و پروژه‌های خود در افغانستان اهمیت زیادی قایل است.

کین گانگ تاکید کرده چین به دنبال نفود در افغانستان نیست و به استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام می‌گذارد.

طا-لبان تاکنون در مورد این تماس تیلفونی اظهار نظر نکرده است.

وزیر خارجه چین در حالی بر تامین امنیت پرسونل و نهادهای این کشور در افغانستان تاکید می‌کند که اخیراً گروه داعش به محل اقامت شهروندان چینی در کابل حمله کرد.

امیرخان متقی در این تماس تیلفونی گفته است این گروه اجازه نخواهد داد هیچ نیرویی از خاک افغانستان به فعالیت‌هایی دست بزند که دوستی میان دو کشور را تضعیف کند و به منافع چین آسیب برساند.

متقی در خصوص نگرانی چین در مورد امنیت نهادهای این کشور افزوده است که طا-لبان «قاطعانه تمام اشکال تروریزم را سرکوب می‌کند و اقدامات موثری را برای تضمین امنیت پرسونل و نهادهای چین در افغانستان انجام خواهد داد».

چین از جمله کشورهایی است که روابط نزدیکی با طا-لبان دارد و در بیش از یک سال گذشته در بخش استخراج منابع طبیعی افغانستان سرمایه‌گذاری کرده است.

در بیانیه‌ وزارت خارجه چین آمده است که کین گانگ در این تماس تیلفونی به وزیر خارجه طا-لبان گفته است که چین به توسعه روابط دوستانه با افغانستان اهمیت می‌دهد و به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان احترام می‌گذارد.

در این بیانیه آمده است که چین «به باورهای مذهبی و آداب مردم افغانستان احترام می‌گذارد، هرگز در امور داخلی افغانستان دخالت نمی‌کند، به دنبال هیچ‌گونه نفوذ و منافع خودخواهانه در افغانستان نیست».

کین گانگ همچنین گفته است چین از «دولت موقت افغانستان» برای ایجاد یک چارچوب سیاسی فراگیر، اجرای سیاست‌های میانه‌رو داخلی و خارجی، مبارزه با تمام اشکال تروریزم» حمایت می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا