آخرین اخبارجهان

وزیر دانمارکی کاریکاتور پیامبر اسلام را منتشر کرد

دوازده سال پس از انتشار جنجال‌برانگیز کاریکاتور پیامبر مسلمانان در یک روزنامه دانمارکی، این کاریکاتور بار دیگر و این‌بار توسط وزیر مهاجرت دانمارک در فیسبوک منتشر شد.

به نقل از یورونیوز، اینگر استویبرگ، وزیر مهاجرت دانمارک روز گذشته اقدام به انتشار کاریکاتوری از حضرت محمد در شبکه اجتماعی فیسبوک کرد که سال ۲۰۰۵ میلادی پس از چاپ در روزنامه «جیلاندز پوستن» خشم و انزجار میلیون‌ها مسلمان را در سراسر جهان برانگیخت.

آنچه وزیر مهاجرت دانمارک اقدام به انتشار آن کرده، در واقع یک اسکرین شات از صفحه تبلت شخصی او است که در پس‌زمینه آن کاریکاتور معروف کرت وسترگارد، کاریکاتوریست جنجالی روزنامه «جیلاندز پوستن» دیده می‌شود.

کامنتی که برای توصیف این کاریکاتور توسط خانم اینگر استویبرگ به اشتراک گذاشته شده از خود کاریکاتور تحریک‌آمیزتر است. او ضمن تاکید بر آزادی بیان در کشورش انتشار پست فیسبوکی خود را این‌گونه توجیه کرده است:« صادقانه معتقدم که ما باید به این کاریکاتور افتخار کنیم.» به اعتقاد او انتشار کاریکاتورها نشان می‌دهد که دانمارک کشوری آزاد است و هرکس می‌تواند آزادانه آنچه متناسب با عقاید او نیست را نقد کند.

دلیل دیگر انتشار این کاریکاتور جنجالی توسط وزیر مهاجرت دانمارک ظاهرا اعتراض به تصمیم موزه شهر ویبورگ برای خارج کردن این اثر از نمایشگاهی با موضوع کفر موسوم به «توهین به مقدسات پس از رفرم» بوده است.

اینگر استویبرگ ضمن اشاره به این موضوع گفته است به انتخاب مسئولان موزه احترام می‌گذارد، هرچند این تصمیم از نظر او تاسف‌انگیز تلقی می‌شود.

وزیر مهاجرت دانمارک پیشتر به دلیل مواضع تند و سرسختانه نسبت به اسلام رادیکال خبرساز شده و حساب توئیترش نیز به حال تعلیق درآمده بود.

انتشار جنجال‌برانگیز کاریکاتور پیامبر اسلام در روزنامه دانمارکی «جیلاندز پوستن» پیشتر در سال ۲۰۰۵ همچنین منشا به راه افتادن شورش‌هایی در بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی شد که در جریان آن‌ها حداقل ۵۰ تن جان خود را از دست دادند.

کرت وسترگارد، خالق این کاریکاتور که در آن پیامبر اسلام را با بمبی بر روی عمامه به تصویر کشیده بود، همواره با تهدید به مرگ از سوی برخی مسلمان‌ها مواجه بوده و چند بار نیز از سوء قصد مهاجمان جان سالم به در برده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا