آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

وزیر دفاع بریتانیا: طا-لبان در یک معامله از سوی امریکا به قدرت رسیدند

خبرگزاری دید: وزیر دفاع بریتانیا می‌گوید که طا-لبان در نتیجه یک معامله و توافق امضا شده با امریکا در افغانستان به قدرت رسیدند.


بن والاس این موضوع را روز چهارشنبه(۵ عقرب) در سخنرانی خود در پارلمان بریتانیا بیان کرد و افزود: «به قدرت رسیدن طا-لبان در افغانستان نتیجه یک معامله و توافق امضا شده با دولت امریکا در سال ۲۰۲۰ بود».
به گفته او، این توافق در پایان مذاکراتی امضا شد که امریکا و طا-لبان بدون مشارکت دولت افغانستان انجام دادند و در نهایت دست طا-لبان را برای پیش‌روی در افغانستان باز گذاشت.
او همچنین تصریح کرد که با امضای این توافق موانع طا-لبان برای قدرت گیری در افغانستان بعد از خروج نیروهای امریکایی تسهیل شد؛ چون مقامات امریکا در آن زمان از مقامات افغانستان ناامید شده بودند.
امریکا در فبروری ۲۰۲۰ توافقنامه دوحه با طا-لبان را بدون حضور دولت پیشین افغانستان به امضا رساند که بر بنیاد آن، نیروهای امریکایی تا ۱۴ ماه از افغانستان خارج می‌شدند. بر اساس همین توافق هزاران زندانی طا-لبان از زندان‌های افغانستان توسط دولت قبلی و با فشار امریکا آزاد شدند که کارشناسان می‌گویند آزادی این زندانیان سقوط دولت را رقم زد.
پس از توافقات امریکا و طا-لبان جنگ در افغانستان تشدید شد و صدها ولسوالی به دست طا-لبان افتاد تا این که در ۲۴ اسد امسال، با تصرف کابل، حاکمیت کل افغانستان را در دست گرفت و دولت اشرف غنی سقوط کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا