آخرین اخبارافغانستانتحلیلحقوق بشر

وضعیت آوارگان افغانستانی در سراسر جهان چگونه است؟

تعداد دقیق افغان‌هایی که از اگست ۲۰۲۱ فرار کرده‌اند مشخص نیست. آنچه ما می‌دانیم این است که حدود ۱۲۴۰۰۰ غیرنظامی در ترانزیت هوایی تحت رهبری ایالات متحده از افغانستان گریخته‌اند

از زمانی که طا-لبان در اگست ۲۰۲۱ قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، هزاران افغان مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. انتظار می‌رود بسیاری از افراد به دلیل تشدید بحران انسانی از کشور فرار کنند. اما سوال این است که افغان‌ها تا به کنون به کجا رفته‌اند؟ چه تعداد از آنها حمایت دریافت کرده‌اند؟ و وضعیت آنها در آلمان چگونه است، کشوری که سومین کشور از نظر تعداد افغان‌های مهاجر در سراسر جهان است؟
چه تعداد افغان بیجاشده وجود دارد؟
اکثر آوارگان افغان یا به عنوان آوارگان داخلی یا به عنوان پناهنده در همسایگانی همچون پاکستان و ایران زندگی می‌کنند. تعداد آوارگان از تعداد آوارگان در کشورهای دیگر بیشتر است: بر اساس برآوردهای UNHCR، تا دسمبر ۲۰۲۱ حدود ۳٫۴ میلیون آواره داخلی وجود داشته است — نزدیک به ۱۰٪ از کل جمعیت ۳۹ میلیونی. تقریباً یک نفر از هر پنج آواره داخلی (بیش از ۷۰۰ هزار) از آغاز سال ۲۰۲۱ آواره شده‌اند.
کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل می‌گوید که تا جون ۲۰۲۱ حدود ۲٫۶ میلیون پناهنده افغان توسط کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل به رسمیت شناخته شده‌اند که آنها را پس از سوری‌ها و ونزوئلایی‌ها، سومین جمعیت پناهجوی بزرگ در جهان از نظر ملیت شناسایی می‌کند. تا اگست ۲۰۲۱، بیش از ۸۰ درصد آنها در پاکستان (۱٫۴ میلیون) و ایران (۷۸۰۰۰۰) زندگی می‌کردند. کشورهای همسایه ازبیکستان و تاجیکستان به ترتیب میزبان ۱۳۰۰۰ و ۶۰۰۰ پناهجوی افغان هستند (همه اعداد رُند شده است).
با حدود ۱۸۳۰۰۰ پناهجوی افغان، تعداد افغان‌های خارج از افغانستان در آلمان زندگی می‌کنند (تا جون ۲۰۲۱). ترکیه در حال حاضر میزبان حدود ۱۳۰۰۰۰ پناهجوی افغان ثبت شده است، همچنین تا جون ۲۰۲۱٫
بر اساس داده های کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) در سال ۲۰۲۰ (ارقام رُند شده است) کشورهای زیر نیز جمعیت قابل توجهی از پناهندگان افغان را دارا هستند: فرانسه و اتریش (هر کدام ۴۷۰۰۰ نفر)، یونان (۴۰۰۰۰)، سویدن (۳۰۰۰۰)، سویس و هند (هر کدام ۱۵۰۰۰)، ایتالیا (۱۴۰۰۰)، انگلستان (۱۳۰۰۰)، استرالیا (۱۲۰۰۰)، بلژیک (۸۰۰۰)، اندونیزیا (۷۵۰۰)، هالند (۵۴۰۰)، ناروی (۳۷۰۰)، کانادا (۲۸۰۰)، ایالات متحده (۲۷۰۰)، مالزیا (۲۶۰۰) دنمارک (۲۰۰۰)، اوکراین (۱۶۰۰)، مجارستان/هنگری (۱۵۰۰)، سوریه (۱۲۰۰) و همچنین رومانیا و آذربایجان (هر کدام ۱۰۰۰).
از زمان تسلط طا-لبان، چه تعداد افراد از کشور گریخته‌اند؟
تعداد دقیق افغان‌هایی که از اگست ۲۰۲۱ فرار کرده‌اند مشخص نیست. آنچه ما می‌دانیم این است که حدود ۱۲۴۰۰۰ غیرنظامی در ترانزدیت هوایی تحت رهبری ایالات متحده از افغانستان گریخته‌اند.
اگرچه مرزها با ایران به طور رسمی بسته است اما گفته می شود که از آغاز سال ۲۰۲۱، بین ۴۰۰۰۰ (بر اساس گزارش کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل) تا نیم میلیون (برآورد شده توسط دولت ایران) افغان به کشور همسایه گریخته اند. با این حال، نیویارک تایمز در ماه فبروری به نقل از محققان بخش مهاجرت گزارش داد که بیش از یک میلیون افغان تنها در جنوب غربی افغانستان در یکی از دو مسیر اصلی مهاجرت غیرقانونی به ایران تنها از اکتبر تا پایان ماه جنوری فرار کرده‌اند.
سازمان‌های امدادرسان مانند شورای پناهندگان ناروی تخمین می‌زنند که روزانه حدود ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر وارد ایران می‌شوند.
تخمین زده می‌شود که ۱۱۸۰۰۰ نفر دیگر به پاکستان گریخته‌اند که هم مرز با افغانستان و ایران است.
در اروپا، بحران موجود در افغانستان باعث افزایش درخواست‌های پناهندگی شد. سال گذشته، افغان‌های پناهنده (حدود ۹۷۸۰۰ بار) در اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی کردند. با این حال، تعداد درخواست های افغان ها هنوز بسیار کمتر از سال ۲۰۱۵/۲۰۱۶ باقی مانده است.
کدام کشورها پذیرای پناهجویان افغان هستند؟
به گزارش واشنگتن پست، افغان‌هایی که پس از تسلط طا-لبان فرار کرده‌اند در سراسر جهان به بیش از ۴۰ کشور (تا اواخر دسمبر) در شش قاره، از جمله ۲۵ کشور در اروپا و مناطق دوردست نیوزیلند، پراکنده شده‌اند.
با این حال، بسیاری همچنان سرگردان هستند و مطمئن نیستند که چگونه به کشور جدیدی برسند که در آن بتوانند به طور دائم ساکن شوند. واشنگتن پست در دسمبر گزارش داد: به نظر نمی‌رسد هیچ سازمان بین‌المللی مسئولیت این امر مهم را به عهده نگرفته‌ است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا