آخرین اخبارافغانستانسیاست

سیگار:

وضعیت افغانستان در تضاد با گفته‏‌های مقامات امریکایی است

در تازه‌ترین گزارش اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) آمده است که در روند اجرایی شدن استراتژی امریکا برای افغانستان و کشورهای آسیای جنوبی، پیشرفت اندکی به میان آمده است.
در این گزارش که وضعیت امنیتی افغانستان در سه ماه نخست سال جاری میلادی بررسی شده، آمده که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور موفقیت‌های چشمگیری نداشته‌اند و مخالفان دولت قادر به سازماندهی حملات مرگبار هستند.
دونالد ترامپ در سال گذشته راهبرد تازه خود را اعلام کرد و گفت ادامه مبارزه با تروریزم، کمک به افغانستان و عدم تعیین جدول زمانی برای این مبارزه را در دستور کار دولت امریکا قرار می‌دهد.
این استراتژی همچنان بر اعمال فشار بر پاکستان برای از بین بردن پناهگاه‌های امن تروریستی در خاک خود و مبارزه با تروریزم و تشویق هند برای کمک به تامین امنیت در منطقه و همکاری با افغانستان تاکید می‌کند.
بعد از اعلام راهبرد ترامپ در قبال افغانستان و کشورهای آسیای جنوبی، نیروهای امریکایی اعلام کردند که اراده‌ای قاطع‌ برای از میان برداشتن هرآنچه باعث تقویت طالبان در این کشور‌ شود دارند.
جنرال جان نیکلسون فرمانده این نیروها در افغانستان در ماه نوامبر سال گذشته گفته بود که ظرف دوسال آینده حاکمیت دولت در مناطق بیشتری گسترش خواهد یافت.
ولی نظر به ارزیابی سیگار، وضعیت کنونی افغانستان در تضاد با گفته‌های این مقام‌ امریکایی خوانده شده است.
یکی از بخش‌های عمده استراتژی جدید امریکا اعمال فشار بر پاکستان برای قطع حمایت از طالبان و افزایش فشار نظامی بر این گروه برای پیوستن به روند صلح افغانستان بود.
اما سیگار در گزارش تازه خود گفته که در این زمینه هم موفقیت‌های چندانی به دست نیامده و با وجود فشارهای فزاینده امریکا بر پاکستان، این کشور هنوز گامی برجسته‌ در جهت از بین بردن پناهگاه‌های طالبان برنداشته است.
جان سپکو بازرس ویژه بارها گزارش‌های جنجال برانگیز درباره کمک‌های امریکا برای افغانستان نشر کرده‌است
در سه ماه گذشته طالبان و گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) حملات مرگباری در شهر کابل انجام دادند که منجر به کشته شدن صدها نفر شد.
در بخشی از گزارش تازه سیگار آمده که در سه ماه نخست سال جاری میلادی، تنها ۶۵ درصد جمعیت کشور در مناطق تحت کنترل و یا تحت نفوذ دولت زندگی می‌کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا