آخرین اخبارامنیت و حوادثجهانسیاست

وضعیت بحرانی عراق؛ از تظاهرات هواداران صدر تا کشته و زخمی شدن صدها تن

خبرگزاری دید: به دنبال اعلام کناره‌گیری مقتدی الصدر روحانی پر نفوذ عراقی، هواداران او به کاخ ریاست جمهوری عراق حمله کرده و اوضاع این کشور بحرانی شده است. گفته شده که در این خشونت‌ها دست کم ۸ تن کشته شده است.

به نقل از رسانه‌های عراقی، دقایقی پس از انتشار پیام کناره‌گیری مقتدی صدر از دنیای سیاست و تعطیلی نهادهای وابسته به او، صدها هوادار این روحانی عراقی در منطقه سبز بغداد تظاهرات و کاخ ریاست جمهوری را اشغال کردند.

مقتدی صدر روز دوشنبه اعلام کرد برای همیشه از دنیای سیاست کنار می‌رود

ارتش عراق از ساعت ۳ و نیم بعد از ظهر در بغداد مقررات منع آمد و شد اعلام کرده و گفته می‌شود که اوضاع در پایتخت عراق آشفته و خارج از کنترول به نظر می‌رسد

در حالی که ارتش عراق در سراسر این کشور مقررات منع آمد و شد برقرار کرده، شامگاه دوشنبه یک مقام دولت عراق از شلیک‌ دست‌کم ۷ هاوان به سوی منطقه سبز بغداد خبر داد.

تمام مرزهای زمینی ایران و عراق بسته شد

در همین حال، وزارت داخله ایران اعلام کرد در پی بحرانی شدن اوضاع در عراق، تمام مرزهای زمینی ایران با این کشور بسته شده است.

به نقل از «مهر» مجید میراحمدی معاون امنیتی انتظامی وزارت داخله ایران و رییس ستاد مرکزی اربعین از بسته شدن تمامی مرزهای زمینی ایران و عراق خبر داد و گفت: باتوجه به نا‌آرامی‌های عراق و مقررات منع آمد و شد سفارت ایران در عراق اطلاعیه‌ای برای منع آمد و شد در شهرهای زیارتی صادر کرد.

از سویی هم، ایالات متحده امریکا شامگاه دوشنبه وضعیت در کشور بحران‌زده عراق را «نگران‌کننده» توصیف کرد و خواستار حفظ آرامش و گفت‌وگو میان گروه‌های رقیب در عراق شد.

خشونت‌های خونین در بغداد

منابع صحی در عراق اعلام کردند در جریان تظاهرات روز دوشنبه هواداران مقتدی صدر در منطقه سبز بغداد، ۸ نفر جان خود را از دست دادند.

رویترز به نقل از منابع صحی اما از کشته شدن ۲۰ تن و زخم برداشتن ۳۵۰ تن گزارش داده است.
در پی تشدید ناآرامی‌ها، ارتش عراق در سراسر این کشور مقررات منع آمد و شد اعلام کرده است. درباره اینکه عامل تیراندازی‌های مرگ‌بار نیروهای امنیتی بوده یا گروه‌های رقیب، هنوز گزارشی منتشر نشده است.

با این حال، گزارش شده که دست‌کم دو نفر از هواداران مقتدی صدر در جریان ناآرامی‌های منطقه سبز بغداد کشته شدند. 

اعلام مقررات منع آمد و شد در سراسر عراق از ساعت ۷ شب
در پی تشدید ناآرامی‌ها در عراق، ارتش اعلام کرد مقررات منع آمد و شد در سراسر این کشور از ساعت ۷ شب دوشنبه اجرایی می‌شود.
محدودیت‌های جدید در حالی برقرار می‌شود که رسانه‌های محلی از گسترش تظاهرات در شهرهایی چون کربلا و بصره خبر می‌دهند.

تیراندازی در خیابان‌های بغداد

در خیابان‌های بغداد صدای تیراندازی ممتد شنیده می‌شود. معلوم نیست ماموران امنیتی تیرهوایی شلیک می‌کنند یا نه. 

مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق پس از بالا گرفتن ناآرامی‌ها در این کشور روز دوشنبه با برهم صالح، رییس جمهور، محمد حلبوسی رییس مجلس نمایندگان و فائق زیدان رییس شورای عالی قضایی تشکیل جلسه داد.

آقای کاظمی از معترضان عراقی خواست تا از دستورات ماموران امنیتی پیروی کنند.

با این همه، برخی منابع از اعتصاب غذایی مقتدی صدر روحانی پر نفوذ عراقی خبر داده و به نقل از او گفته‌اند که تا زمان آرام نشدن اوضاع به اعتصاب خود ادامه می‌دهد.

گفتنی است که در هفته‌های اخیر وضعیت عراق به دلیل اختلافات سیاسی کاملاً آشفته بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا