آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

وضعیت بلخ؛ ارگ بحران سازی نکند

ارگ که ادعای دولت سازی و مردم‌سالاری دارد، نباید بحران سازی کند و از آن برای انتخابات ریاست جمهوری به سود خویش استفاده کند.

از شب گذشته بدین‌سو اوضاع شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ نورمال نیست. عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در صفحه فیسبوکش نوشته است که اوضاع شهر نورمال نیست و از بازشندگان بلخ خواسته است در خانه‏ های شان بمانند.
در بخشی از این اعلامیه رییس اجرایی جمعیت اسلامی از تمامی کلانترهای گذر، رییسان ناحیه‌ها، محاسن سیفدان و مسئولان اصناف مختلف خواسته شده است تا منتظر پیام بعدی باشند و در مورد قدم بعدی از آن‌ها مشوره گرفته خواهد شد.
عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت روز گذشته در یک همایش در بلخ گفت که در برابر بحران سازی ارگ ایستادگی خواهد کرد.
اما اصل سخن این است که اوضاع کنونی، برخاسته از فرمان‌ها و تقرری‌های تازه ریاست جمهوری در بلخ است.
ریاست جمهوری در چند فرمان جداگانه کسانی را به عنوان روسای جدید نهادهای دولتی بلخ معرفی کرده است و با مخالفت عطا محمد نور مواجه گردیده است.
گزارش‌هایی وجود دارد که ارگ اعلام کرده، تقابل فعلی بلخ و ارگ از در تفاهم حل و فصل خواهد شد.
ارگ که ادعای دولت سازی و مردم‌سالاری دارد، نباید بحران سازی کند و از آن برای انتخابات ریاست جمهوری به سود خویش استفاده کند.
به باور دسته‌های انتخاباتی و شخص آقای نور، ریاست جمهوری از صلاحیت‌هایش استفاده انتخاباتی و سیاسی می‏کند. دسته‌های انتخاباتی و احزاب سیاسی تاکید دارند که ریاست جمهوری افراد نزدیک به خود را در راس نهادهای دولتی قرار می‌دهد تا برای انتخابات تیم سازی کند.
دقیقاً یک سال پیش نیز بلخ و ارگ روی مسایل حکومتی سخت تنش داشتند.
ارگ مسئولیت دارد که روی مسایل حکومتی از در تفاهم پیش برود. اگر وضعیت همین طور پیش برود بدون شک قربانی اصلی آن مردم خواهد بود. اوضاع امنیتی کشور به شدت وخیم است و تحرکات گروه طالبان خود یک تهدید کلان است.
حلقات سیاسی و ریاست جمهوری به جای بحرانی شدن وضعیت، بکوشند که از در تفاهم و دیالوگ پیش بروند.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا