آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

وضعیت معارف در ولایت دایکندی نگران‌کننده است


براساس گزارش‌ها از سال‌ها به اینسو معارف در ولایت دایکندی مورد توجه قرار نگرفته و از چهار سال به این سو هیچ کتابی در معارف این ولایت توزیع نشده است.
به گزارش خبرگزاری دید، شماری از شهروندان ولایت دایکندی از وضعیت معارف این ولایت ابراز نگرانی کرده می‌گویند: وضعیت معارف در ولایت دایکندی بحرانی بوده و عدم توجه مسئولان در بخش معارف، اوضاع را بحرانی‌تر ساخته است.
آنان می‌گویند: از مدت‌ها به اینسو هیچ کتابی در مکاتب این ولایت توزیع نشده و بیش از ۲۰۰ باب مکتب در این ولایت فاقد تعمیر است.
محمد علی، یکی از فعالان مدنی در ولایت دایکندی به خبرگزاری دید، می‌گوید: بیش از چهار سال است در مکاتب ولایت دایکندی کتاب توزیع نشده و دانش‌آموزان این ولایت بدون کتاب درسی به مکاتب می‌روند.
وی افزود، نبود تعمیر در مکاتب دایکندی یکی دیگر مشکلات دانش‌آموزان این ولایت است که از ۳۷۷ باب مکتب فعال تنها ۱۱۹ باب مکتب آن دارای تعمیر هستند.
رحیمه خاوری، یکی دیگر از فعالان مدنی این ولایت می‌گوید: نبود کتاب درسی، نبود صنف‌ها و دسترسی نداشتن دانش‌آموزان به آب صحی از جمله عمده‌ترین مشکلاتی هستند که دانش‌آموزان این ولایت با آن مواجه هستند.
در همین حال براساس آمار که به دسترس رسانه‌های محلی این ولایت قرار گرفته است، از مجموعه تمام مکاتب در سطح ولایت دایکندی تنها ۶۰ باب مکتب آن به چاه آب صحی دسترسی داشته و بیشتر از ۳۰۰ باب مکتب آن فاقد منابع آب صحی هستند.

با این حال شماری از دانش‌آموزان این ولایت علاوه می‌کنند که کمبود معلم یکی دیگر از مشکلات شاگردان مکاتب است.
سکینه، یکی از دانش‌آموزان مکتب نسوان رباط می‌گوید:” اکثر اوقات صنف درسی ما توسط اول نمره ما اداره می‌شود و وقتی ما به اداره می‌رویم که برای ما معلم روان کنند، آمر مکتب ما می‌گوید که استادان در صنف هستند، بروید به همصنفان‌تان املا بگوید.”
با این حال مسئولان معارف در ولایت دایکندی می‌گویند: توجه در معارف این ولایت صورت نگرفته و معارف این ولایت بیش از یک‌ونیم سال است بدون رییس و سرپرست اداره می‌شود.
همچنین در بخش از تحقیقات که ریاست کمیسیون حقوق بشر، نمایندگی ولایت دایکندی آمده است:” مسئولان معارف دایکندی می‌گویند، در شماری از ولسوالی‌های دایکندی دکان‌های مخروبه روزانه جای تدویر صنف‌های درسی شاگردان است و شبانه جای بودوباش سگ‌های ولگرد.”

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا