آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیل

وقتی اتمر مسئولانه سخن گفت!

حنیف اتمر خوب دریافته است که بیش از این نمی‎توان با حذف، توطئه و انحصار، حاکمیت را ادامه داد…



حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رییس‎جمهور غنی در سخنرانی‎ متفاوتش در وزارت داخله از حامیان و پشتیبانان تروریزم انتقاد کرده و آتش گشودن نیروهای امنیتی را به روی راهپیمایان پس از انفجار خونین چهارشنبه کابل کار نادرست دانست.
او از کشوری یا حلقه‎ای که به صورت مشخص از تروریزم حمایت می‎کنند نام نبرد ولی از کنایه‎های لفظی و شیرینی که به کار برده می‎توان استخراج کرد که منظور او پاکستان و سازمان استخبارات نظامی آن کشور « ISI» است. او همچنین در بعد داخلی آتش گشودن بر روی مردم را کار نادرست دانسته و آن را محکوم کرد.
گذشته از این که آقای اتمر تا چه حدی در باب گفته‎هایش صادق است یا نه دو موضوع باید بررسی شود که چرا مشاور امنیت ملی در بعد خارجی با این دلگرمی از تغییر اوضاع جهان صحبت می‎کند و در بعد داخلی برای اولین بار از عملکرد نادرست نیروهای امنیتی در برابر راهپیمایان سخن می‎زند.
هرچند محکوم کردن تروریزم و حلقات انتقال دهنده جنگ از جنوب به شمال و تقبیح آتش باری بر تظاهرات کنندگان از سوی آقای اتمر به این می‎ماند که مثلا آدولف هتلر کشتار ملت یهود را جنایت بداند یا استالین اردوگاه های کار اجباری را ضد انسانی بخواند.
در بعد خارجی که مشاور امنیت ملی اینگونه بر پاکستان و کشورهای نامعلومی که حامی تروریزم در افغانستان هستند می‎تازد، بدون شک نسیم راهبرد تازه امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا و هشدارهای واشنگتن به آدرس اسلام‎آباد، تمام سران حکومت وحدت ملی از جمله شخص مشاور امنیت را به وجد آورده است. رییس‎جمهور غنی از تغییر وضعیت کلی کشور در دو سال آینده خبر می‎دهد و مشاور امنیت ملی‎اش اینگونه بی محابا بر پاکستان می‎تازد. در بعد داخلی هم تجربه نشان داده که هیچ قوم و قبیله‎ای به تنهایی نمی‎تواند سرنوشت کشور را به دست بگیرد و هراندازه که دیکتاتور مآبانه عمل شود، عکس‎العمل های شدیدتر را رقم خواهد زد، پس آقای حنیف اتمر با پشت‎گرمی سیاست‎های موسمی امریکا علیه پاکستان می‎تازد و زیر فشارهای جناح‎های سیاسی مخالف حکومت و افکار عمومی در پی ترمیم چهره انحصارگر و دیکتاتورمآب ارگ است.
اکنون می‎رسیم به این که کدام حلقاتی در بعد داخلی از تروریزم حمایت می‎کنند و مسئول انتقال جنگ، گسترش گروه داعش، توزیع سلاح غیر قانونی به چهره‎های مشخص و مسئول مستقیم توطئه علیه رهبران سیاسی کی است.
شورای امنیت ملی باربار متهم به حمایت از شبکه‎های تروریستی مشخص و انتقال تروریستان داعشی به نقاط شمالی کشور شده است. اگر نهادی یا ارگان از سوی بزرگان سیاسی و نظامی که در جریان سیاست‎های پشت پرده قرار دارند، متهم به عملی می‎شوند بدون شک حوادثی در جریان بوده که سبب این اتهامات شده است. حنیف اتمر در راس شورای امنیت قرار دارد و مسئول درجه یک حمایت از تروریزم و انتقال جنگ از جنوب به شمال نیز خودش است.
تیم غنی- اتمر با کنار زدن جمعیت اسلامی از بدنه حکومت و جایگزین کردن حکمتیار در کنار ارگ که علناً از داعش حمایت کرده بود و تاکنون هم ابراز ندامت نکرده از یک‎سو در گسترش داعش مسئول است و از سوی دیگر با توزیع سلاح به حکمتیار به ناامنی دامن زده است.
توطئه علیه رهبران سیاسی هم از کارنامه‏های شورای امنیت و شخص آقای اتمر است. آصف مهمند دامی بود که از سوی شورای امنیت ملی در تبانی با حکمتیار برای حذف سیاسی عطا محمد نور چیده شد همان گونه که پیش از آن با استفاده از احمد ایشچی علیه جنرال دوستم توطئه راه افتاد.
در آتش باری علیه جوانان معترضی که نسبت به وضعیت امنیتی اعتراض داشتند خود شخص اتمر مسئول است؛ چه او که در راس ارگان‏های امنیتی سه گانه قرار دارد می‏توانست جلو آن فاجعه را بگیرد ولی نخواست و فقط نظاره کرد.
اکنون آقای اتمر عوامفریبانه می‏خواهد، با بازی کردن با کلمات در هئیت یک رهبر دلسوز ظاهر شده و افکار عمومی را که در برابر بی‎کفایتی، دیکتاتوری، قوم پرستی و انحصارگری ارگ شکل گرفته، به سوی دلخواه خودش سوق داده و برای بقای حکومتی که نه مبنای قانونی دارد و نه مقبولیت مردمی، کریدت جمع کند.
حنیف اتمر خوب دریافته که پس از این و بیش از این نمی‎توان با حذف، توطئه و انحصار حاکمیت را ادامه داد، پس در تلاش برای بقای حکومت، ملی‎مآبانه علیه «بیگانگانی» که برای نابودی این سرزمین کمر بسته‎اند سخن می‎زند و دلسوزانه از آتش‎باری نیروهای امنیتی بر مردم ابراز تاسف می‎کند.
ظاهر شکوهمند-خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا