آخرین اخبارافغانستانسیاست

وقتی امریکا در برابر طالبان عقب‌نشینی می‌کند

چندی پیش حکومت افغانستان در نشست «پروسه کابل۲»، اعلام کرد که حاضر است بدون هیچ پیش شرطی با طالبان مذاکره و گف‌ت‏وگو کند.
این موقف حکومت افغانستان مورد حمایت جامعه بین‌المللی نیز قرار گرفت. امریکا و دیگر کشورهای حامی کابل، در اعلامیه‌های گوناگون از طرح حکومت استقبال کردند. اما اندکی بعد، گروه طالبان حکومت افغانستان را مثل گذشته جدی نگرفت و اعلام کرد که حاضر است برای پایان جنگ در افغانستان با امریکا مذاکره کند و کاخ سفید را نیز به مذاکره دعوت کرد.
البته طی دو ماه اخیر، این گروه در دو مورد دیگر هم افغانستان را کشور اشغال شده توسط امریکایی‌ها خوانده بود و تاکید کرده بود که حاضر نیست با حکومت کابل گفت‌‏وگو کند.
گروه طالبان پس از دومین نشست پروسه کابل، یکبار دیگر امریکا را به مذاکره دعوت کرد.
هر چند که امریکا در برابر جنگ افغانستان و مبارزه با طالبان، سیاست روشنی نداشته است، روز گذشته در پیوند به دعوت طالبان مبنی بر مذاکره اعلام کرده است که آن‌ها در افغانستان مهمان هستند و از طلبان خواسته‌اند که با حکومت منتخب کابل گفت‏‌وگو کنند.
ایالات متحده، گفت‏‌وگو با طالبان را رد کرده و گفته است که دور میز مذاکره نمی‌توانند عوض حکومت افغانستان بنشیند.
این اظهارات تازه امریکا در ارتباط به صلح افغانستان، نشان عقب‌نشینی کاخ سفید است.
آلیس وایلز معاون وزیر خارجه‌ ایالات متحده در امور آسیای جنوبی و مرکزی در انستیتوت صلح واشنگتن گفته که امریکا در افغانستان هم‌چون یک مهمان است و می‌خواهد طالبان با حکومت «منتخب» کابل گفت‌وگو کنند.
او گفته که در نامه‌ اخیر طالبان از یک نکته‌ اساسی چشم‌پوشی شده است. ایالات متحده از روند صلح کابل با طالبان حمایت می‌کند، اما ما نمی‌توانیم به جای مردم و دولت افغانستان با گروه طالبان وارد مذاکره شود.
به گفته‌ وایلز، حالا به طالبان برمی‌گردد که به «پیشنهادهای جدی» رییس جمهور غنی پاسخ بدهند.
برخی از مقامات حکومت پیشین امریکا در باره جنگ افغانستان گفته‌اند که رویکرد ترامپ در قبال طالبان و جنگ افغانستان با شکست رو به رو است.
اکنون دست کم ۱۷ سال از حضور امریکا در افغانستان می‌گذرد و هنوز جنگ و صلح برای مردم افغانستان به یک معما مبدل شده است.
داکتر نجیب پیکان از آگاهان سیاسی کشور به این باور است که موقف تازه امریکا نشان‌دهنده عقب‌نشینی آن‌ها در جنگ افغانستان است و این رویکرد کاخ سفید می‌تواند جنگ افغانستان را بیشتر پیچیده کند.
فرید متقی مسئول بخش عدالت انتقالی کمیسیون حقوق بشر می‌گوید، حضور امریکا در افغانستان برای همسایگان ما حساسیت برانگیز است و امریکا تا سیاست روشنی در جنگ افغانستان اتخاذ نکند، جنگ جاری پایانی نخواهد داشت.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا