آخرین اخباراجتماعافغانستان

صلح‌خواهان هلمندی:

وقتی امریکا صلح را تامین نمی‌کند، چرا درافغانستان هست


کاروان صلح خواهان هلمندی پس از ۳۸ روز پیمودن ۵ ولایت با پای پیاده، اکنون مدت چهار روز است که درمقابل سفارت امریکا تحصن کرده و خواهان تامین صلح هستند.
به گزارش خبرگزاری دید، این کاروان بعد از نوشتن نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد، حالا درمقابل سفارت امریکا آمده می‌گویند: اگر امریکا صلح را درافغانستان نمی‌خواهد پس چه می‌کند.
گل افشا خاکسارعضو کاروان صلح خواهان هلمندی، به خبرگزاری دید گفت: امروز ۸۰ درصد طالبان تشنه صلح‌اند و مردم هم از جنگ و تباهی خسته است، این‌که چرا صلح تامین نمی‌شود باید از مردم امریکا سوال کنیم که نظامیان شما در افغانستان چه می‌کنند.
آقای خاکسارمی‌گوید:« امروز همه مردم افغانستان می‌دانند که کلید جنگ و صلح در دست امریکا است ما به نمایندگی از تشنه‌گان صلح کشور آمدیم که از این‌ها سوال کنیم که شما درافغانستان چه می کنید.»
خاکسار گفت: حرکت ما این‌که ۵ ولایت را پیاده طی کنیم هوس نیست، ما از قتل و کشتار خسته شدیم و ما این صدا را به گوش مردم امریکا خواهیم رساند که چرا صلح در افغانستان تامین نمی‌شود.
عبدالمالک همدرد عضو دیگر کاروان صلح خواهان هلمندی می‌گوید: امریکا درسال ۲۰۰۱ به منظور سرکوب تروریزم و القاعده به افغانستان آمد، پس چرا امروز این تروریزم قوت گرفته است؟
آقای همدرد می‌گوید: سوال و خواست ما این است که طالبان چقدر قدرت دارد و امریکا در ۱۷ سال با این‌ها چه کرده است. چرا جنگ شدت پیدا کرده؟ چرا ملت ما قربانی است؟.
همدرد گفت: اگر امریکا با ملت افغانستان راست است و صلح می‌خواهد، چرا با حضور وی در افغانستان پاکستان در خاک افغانستان راکت پراگنی دارد؟.
این عضو کاروان صلح خواهان هلمندی می‌گوید: ما چهار روز است که دربرابر دروازه سفارت امریکا ایستاده‌ایم و خواهان دریافت پاسخ سوال‌های خویش هستیم و حضور ما در اینجا تاریخ نخواهد داشت که تا چه زمانی هستیم.
آقای همدرد از حکومت افغانستان و طالبان می‌خواهد که آتش‌بس دایمی را اعلام کرده و دیگر ملت ما را قربانی و بد بخت نسازند، این ملت شایسته چنین رفتاری نیست.
به دنبال کاروان صلح‌خواهان هلمندی، در این روزها کاروان صلح‌خواهی ازولایات جنوبی نیز به کابل رسیده است؛ سوال اینجا است که آیا واقعآ این حرکات خودجوش است یا سازمان یافته؟.
بعضی آگاهان امور باور دارند، پروژه طالب‌سازی ازدست امریکا خارج شده است و امروز برعلاوه طالب امریکایی، طالب روسی و پاکستانی نیز در افغانستان قوت گرفته است.
به باورآگاهان، غرب در افغانستان می‌خواهد ازطریق چنین کاروان‌ها پروژه طالب را جمع کرده و پروژه داعش را جایگزین آن گرداند.
محمد رقیب فیاض- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا