آخرین اخبارافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاست

وقتی حکمتیار سخنگوی طالبان می‌شود

هر چند آقای حکمتیار در ارتباط به قانون اساسی کشور به گونه روشن چیزی نگفته، اما از واکنش‏‌های او بر آزادی‌‏های رسانه‌‏ای و اجمتاعی بر می‏آید که او هم در مورد قانون اساسی کشور دیدگاهی چون طالبان دارد.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی دست کم دو سال پیش به روند صلح پیوست. قرار بود با حضور حکمتیار در روند صلح اندکی از تحرکات طالبان در جنگ جاری کاسته شود.
سخنگویان ریاست جمهوری در شب و روزی که رهبر حزب اسلامی به پروسه پیوسته بود، می‏گفتند که آمدن سبب تغییرات گسترده در جنگ خواهد شد و او در میان رهبری گروه طالبان نفوذ قابل ملاحظه دارد.
گلبدین حکمتیار در دو سال اخیر همواره در سخنانش تاکید روی خروج نیرو‏های خارجی از افغانستان کرده است.
پافشاری او برای خروج نیرو‏های خارجی این پرسش را مطرح کرده است که آیا گلبدین حکمتیار سخنگوی گروه طالبان است؟
گروه طالبان نیز دیر زمانی می‏شود که می‏گویند باید نیرو‏های خارجی افغانستان را ترک کنند و حضور خارجی‏ها سبب ادامه جنگ در کشور شده است.
گلبدین حکمتیار روز پنج شنبه« ۲ حوت» در یک نشست خبری بار دیگر گفت تا زمانی که خارجی‌ها افغانستان را ترکت نکنند و حکومت تغییر نکند، صلح درکشور آمدنی نیست.
دقیقاً برای گروه طالبان هم حکومت افغانستان قابل قبول نیست و مشروعیت حقوقی سیاسی ندارد.
رهبر حزب اسلامی حکومت کنونی را یک حکومت دست نشانده امریکا تعریف کرده است. گروه طالبان در تمام مذاکرات انجام شده گفته‏ که حکومت افغانستان یک حکومت دست نشانده است و برای همین با این حکومت داخل گفت‏وگو نمی‏شود.
گلبدین حکمتیار که اکنون در سایه حکومت زندکی می‏کند و امنیت آن تامین می‏شود، گفته است که حضور نیرو‏های خارجی زمینه ادامه جنگ را در کشور فراهم کرده است.
حالا دیده می‏شود که در چند مورد خاص میان دیدگاه حکمتیار و گروه طالبان هیچ گونه تفاوتی وجود ندارد.
گروه طالبان در مذاکرات انجام شده روی چند مورد خاص تاکید کرده‏اند. خروج نیرو‏های خارجی از کشور و تعدیل قانون اساسی افغانستان.
نمایندگان طالبان در نشست مسکو در مورد قانون اساسی کشور گفته بودند که قانون فعلی گرفته شده از کشور‏های غربی است و باید تعدیل شود.
هر چند آقای حکمتیار در ارتباط به قانون اساسی کشور به گونه روشن چیزی نگفته، اما از واکنش‏های او بر آزادی‏های رسانه‌‏ای و اجمتاعی بر می‏آید که او هم در مورد قانون اساسی کشور دیدگاهی چون طالبان دارد.
رهبر حزب اسلامی در بخشی از سخنانش تاکید روی اقتدار نهاد حکومت در روند صلح کرد. آقای حکمتیار از یک طرف روی اقتدار قوی حکومت در روند صلح تاکید دارد و از جانب دیگر حکومت را دست نشانده امریکایی‏ها تعریف می‏کند.
وقتی حکومت فعلی مشروع نیست و دست نشانده است، چطور می‌‎تواند در پروسه صلح حضور با اقتدار داشته باشد؟
رهبر حزب اسلامی در حالی که خواهان مذاکرات بین‏الافغانی است، در روند صلح نه باور به حکومت دارد و نه هم احزاب سیاسی.
او در واکنش به نشست مسکو گفته بود که این گونه‏ نشست‌ها بی نتیجه است و موجب آمدن صلح در کشور نخواهد شد.
قرار است در پایان ماه حوت جرگه بزرگ مشورتی صلح برگزار شود، آقای حکمتیار گفته که برگزاری این جرگه مشکلی را حل نخواهد کرد بل مشکل آفرین خواهد بود.
به باور نویسنده، این گونه موقف رهبر حزب اسلامی در مورد روند صلح و حضور نیرو‏های خارجی در کشور زیاد مسئولانه نیست و رهبری حکومت رسماً باید برای رد سخنان او واکنش نشان بدهد.
سخنگویان ریاست جمهوری که هر روز در برابر منتقدان سیاسی حکومت واکنش نشان می‏دهند، انتطار داریم که در قبال موقف رهبر حزب اسلامی سکوت نکنند و چیزی بگویند.
گلبدین حکمتیار که خود را برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد کرده است، تنها صداست در افغانستان که خواهان خروج‏ فوری نیرو‏های خارجی از افغانستان است.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور چندی پیش گفته بود که مردم افغانستان خواهان حضور نیرو‏های خارجی نیست و تاکید کرده بود که خروج این نیرو‏ها باید مسئولانه صورت بگیرد و با در نظر داشت اوضاع جاری کشور.
روی هم رفته سخنان اخیر رهبر حزب اسلامی این باور را می‏تواند تقویت کند که او در کابل هنوز از متحدان گروه طالبان است نه از متحدان حکومت وحدت ملی.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا