آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

وقتی حکومت به نقض قانون عادت می‌‏کند

پس بر سخنگویان ارگ، اشرف غنی رییس جمهور و حکومت است که حضور امرالله صالح را در این گونه نشست‌های رسمی و جدا از مسایل انتخاباتی توجیه کنند.

امرالله صالح معاون اول دسته انتخاباتی « دولت ساز» پیش از این‏که سرپرست وزارت امور داخله شود، از جمله منتقدان حکومت وحدت ملی بود. آقای صالح پیوسته با شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری در دنیای مجازی درگیر بود.
وقتی امرالله صالح به عنوان سرپرست وزارت امور داخله از جانب ریاست جمهوری معرفی شد، آقای صالح چند روزی سرخط رسانه‏ها بود و ایشان داد از حاکمیت قانون، تامین عدالت و اصلاحات می‏زد.
به شمول رسانه‏ها، کاربران فیسبوک و باشندگان پایتخت از حضور امرالله صالح در کرسی وزارت داخله استقبال کردند.
در شب روزی که شکل‌گیری تکت‏های انتخاباتی، امرالله صالح به دسته انتخاباتی« دولت ساز» رفت و رسماً به عنوان معاون اول محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور معرفی شد.
این روز‏ها دیده می‏شود که امرالله صالح معاون اول دسته انتخاباتی دولت‌ساز که هیچ‌گونه موقف حکومتی ندارد، در جلسات و نشست‏های حکومتی شرکت می‏کند.
به تازگی آقای صالح به با رییس جمهور غنی به نشست امنیتی « مونیخ» رفته است. این در حالی است که حضور وی در جلسات و سفر‏های رسمی خلاف قانون است.
ریاست جمهوری از سفر رییس جمهور غنی به مونیخ آلمان عکسی را منتشر کرده است که در آن امرالله صالح نیز دیده می‏شود.
اکنون سخن اساسی این است که حکومت وحدت ملی به رهبری رییس جمهور غنی به نقض قانون عادت کرده است. پیش از این هم امرالله صالح در نشست‏های رسمی ارگ حضور می‏یافت.
حکومت در وصف این‏که همواره داد از حاکمیت قانون می‏زند، خود مرتکب نقض قانون می‏شود. حضور امرالله صالح در نشست‏های ارگ و سفر‏های برون‌مرزی رییس جمهور غنی هیچ گونه توجیه قانونی و حقوقی ندارد.
سخنگویان ریاست جمهوری و شخص آقای امرالله صالح باید به این پرسش پاسخ دهد که چطور می‏تواند امرالله صالح در جلسات و سفر‏های رسمی رییس جمهور غنی شرکت کند؟
انتظار داریم که حکومت سرانجام دست از شعار دادن بردارد و به آنچه می‏گوید عمل کند. جالب اینجا است که نام دسته انتخاباتی رییس جمهور غنی « دولت ساز» است.
مهم ترین عنصر برای ساختن نهادی به نام دولت حاکمیت قانون است. چندی پیش ریاست جمهوری طی فرمانی، محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی را عزل کرد. توجیه سخنگویان ریاست جمهوری و حلقه نزدیک به رییس جمهور غنی این بود که حضور آقای محقق در قصر مرمرین خلاف قانون و نقض قانون است.
محمد محقق با نادیده گرفتن فرمان ریاست جمهوری دوباره به دفتر کار‏ش به قصر مرمرین رفت.
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در گفت‏وگو با آریانا « نیوز» حضور آقای محقق را به قصر مرمرین زور« گویی» تعبیر کرده بود.
اما حالا آقای حکمتیار و حلقه نزدیک به رییس جمهور غنی در مورد حضور امرالله صالح در جلسات حکومتی و سفر‏های برون‌مرزی رییس جمهور غنی سکوت کرده است و هیچ گونه اعتراض هم ندارند.
کنفرانس امنیتی مونیخ در کنار این که برای آینده افغانستان خیلی مهم و حیاتی است، کنفرانسی است که محمد اشرف غنی رییس جمهور در آن دعوت شده، نه محمد اشرف غنی نامزد انتخابات؛ پس بر سخنگویان ارگ، اشرف غنی رییس جمهور و حکومت است که حضور امرالله صالح را در این گونه نشست‌های رسمی و جدا از مسایل انتخاباتی توجیه کنند.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا