آخرین اخباراسلایدشوجهان

ولیعهد سعودی: اسلام میانه‌رو را در عربستان پیاده خواهم ساخت


شاه‌زاده محمد بن سلمان ولیعهد کشور سعودی در یک مصاحبه گفته است که کشورش را به سوی اسلام میانه‌رو خواهد برد و در این رستا از جامعه جهانی کمک خواست.
به نقل از گاردین، این وارث پادشاهی عربستان در مصاحبه با این روزنامه گفته است که در سی سال گذشته عمل‎کرد ریاض نورمال نبوده و او می‎کوشد که این کشور را به سوی اسلام‎ میانه‎رو باز گرداند.
محمد بن سلمان افزوده است که کشورش در سال گذشته در واکنش به انقلاب مردم ایران عمل‎کرد خیلی سخت گیرانه داشته و اصول سیاست انعطاف ناپذیر در آن حاکم شده است.
از تازه‎ترین اقدامات اصلاح‎گرانه بن سلمان، دادن حق رای و حق رانندگی برای زنان عربستان بود که از سوی جامعه جهانی با استقبال گرم مواجه شد.
او گفت:« ما فقط می‌خواهیم به روش قبل خود بازگردیم؛ یعنی به سمت اسلام میانه‌رو که پذیرای جهان و تمام ادیان است. ۷۰% سعودی‌ها زیر ۳۰ سال سن دارند. ما همین حالا و خیلی سریع تفکّرات افراطی را از میان برخواهیم داشت.»
شاه‎زاده سعودی همچنان از اصلاحات اقتصادی در این کشور خبر داده و گفته است که منطقه آزاد تجاری را تاسیس خواهد کرد که شامل کشورهای اردن، مصر و سعودی می‎شود.
از محوری‎ترین تحولاتی که در چند ماه پسین عربستان سعودی شاهد آن بوده، شکرآب شدن میانه شیوخ تندرو و خاندان آل سعود بوده است.
شیوخ، بانی سنت‎های سخت‎گیرانه سیاسی در این کشور هستند و قدرت خویش را در صورت اصلاحات نوین در خطر حس می‎کنند.
عربستان سعودی متهم به ترویج بنیادگرایی افراطی اسلامی و تفکر تکفیری وهابیت در جهان اسلام، به ویژه ایران است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا