آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

ویروس کرونا و احتکار مواد خوراکی؛ رنج مضاعف شهروندان کشور

از روز گذشته تا حالا در ساحه پل خشک برچی روغن از ۱۲ صد افغانی به ۲۰۰۰ رسیده و همچنان یک بوری آرد از ۱۵۰۰ به دو هزار و هفت صد تا سه هزار به فروش می‌رسد.

به دنبال بلند رفتن هراس اجتماعی از گسترش ویروس کرونا، بهای مواد خوراکی نیز در بازارهای کابل و برخی شهرهای دیگر کشور افزایش بی‌سابقه یافت. کاربران شبکه‌های اجتماعی با راه‌اندازی کمپاین «قیمت‌ها را کاهش دهید» خواستار توجه مسئولان شدند.
روز گذشته برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از بلند رفتن بهای مواد ارتزاقی و مواد اولیه انتقاد کرده خواستار کاهش قیمت‌ها در بازارهای کابل و سایر ولایات شدند. برخی از این کاربران گفتند که نیروهای امنیتی با محتکران به صورت جدی برخورد کند تا جلو احتکار در بازارها گرفته شود.
در ادامه اعتراض این کاربران، وزارت امور داخله با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرد که احتکار جرم است و با گران فروشان برخورد جدی صورت می‌گیرد.
سید هاشم یکی از دکانداران در غرب کابل به خبرگزاری دید، می‌گوید: قیمت‌ها هیچ تغییر نکرده و بازار ثابت است.


وی همچنان گفت: من از روز گذشته تا صبح امروز یک بوری آرد را به قیمت ۱۵۸۰ افغانی فروختم و تا زمانی که دکانم خالی نشده و مال تازه نیاوردم با همین نرخ طبق معمول به کارم ادامه می‌دهم.
سید هاشم افزود، اگر واقعأ قیمت‌ها در بازار بلند برود من حاضرم دکانم را تعطیل کنم ولی احتکار نکنم. ما همه مسلمان هستیم و باید در شرایط سخت دست همدیگر را بگیریم نه این که احتکار کنیم.
وی که در دشت برچی دکان خوراکه فروشی دارد می‌گوید، کسانی که احتکار می‌کنند مسلمان نیست و وجدان ندارد. خداوند این محتکران را به راه راست هدایت کند تا سر مردم ظلم نکنند.


مسئولان می‌گویند که واردات و صادرات در کشور به صورت عادی جریان دارد و بازار با هیچ کمبودی مواد مواجه نشده است؛ تمام راه‌ها با کشورهای همسایه برای تبادله کالاهای تجارتی باز است و جای نگرانی نیست.
رحیمی یکی از باشندگان غرب کابل با انتقاد از بلند رفتن بهای مواد خوارکی در بازارها به خبرگزاری دید گفت: از روز گذشته تا حالا در ساحه پل خشک برچی روغن ۵ لیتره از ۱۲ صد افغانی به ۲۰۰۰ رسیده و همچنان یک بوری آرد از ۱۵۰۰ به دو هزار و هفت صد تا سه هزار به فروش می‌رسد.


رحیمی در ادامه گفت: مسئولان در ناحیه سیزدهم شهر کابل برخی از فروشگاه‌های بزرگی مواد ارتزاقی را مهرولاک کردند و صاحبان شان را به حوزه مربوطه بردند.
به گفته این باشنده کابل، با بلند رفتن قیمت مواد ارتزاقی میوه نیز در بازارهای کابل به صورت سرسام آور بلند رفته است و یک کیلو لیمو از ۴۰ افغانی به ۱۵۰ افغانی رسیده است.
حمید هاشمی یکی دیگر از باشندگان کابل با انتقاد از بلند رفتن قیمت‌ها می‌گوید که نیروهای امنیتی روز گذشته در پی فشارهای مردم برخی از فروشگاه‌های بزرگ را مهرولاک کردند و تا صبح امروز نیز مهرولاک می‌باشد.
آقای هاشمی می‌گوید صاحبان این فروشگاه‌ها به مسئولان حوزه‌ها پول پرداخت کرده‌اند که دکان‌های شان را باز کنند و به کارشان ادامه دهند.
گفتنی است که هم زمان با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و مبتلا شدن ۲۱ تن در افغانستان؛ قیمت مواد ارتزاقی و مواد بهداشتی به صورت سرسام آور بلند رفت که واکنش تند کاربران شبکه‌های اجتماعی و شهروندان کابل را در پی داشت. مردم با هجوم به فروشگاه‌ها، مواد اولیه و مورد ضرورت شان را به قیمت خیلی بلند خریداری کردند.
روز گذشته در پی اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی، وزارت امور داخله کشور با نشر خبرنامه‌ای گفت که احتکار جرم است و با محتکران به صورت جدی برخورد می‌شود. نیروهای پولیس و منسوبان ناحیه‌ها چندین فروشگاه را در برخی از نقاط کابل مهر و لاک کردند.
خواستیم در این مورد نظر سخنگوی وزارت امور داخله را نیز داشته باشیم؛ با تماس‌های زیاد موفق به این کار نشدیم.

نویسنده

گزارش از رسول شهزاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا