آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

ویست: تصمیم‌های طا-لبان از کویته گرفته می‌شد/ مردم افغانستان نباید به امید جامعه جهانی باشند

خبرگزاری دید: نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان از احتمال وقوع جنگ داخلی، حضور گروه‌های تروریستی، بحران‌ها و حقوق اساسی بشر و اولویت‌های امریکا در قبال افغانستان گفت.


توماس ویست روز گذشته در مرکز مطالعات استراتیژیک و بین‌المللی در مورد موضوعات مختلف، از مذاکرات صلح گرفته تا سقوط جمهوریت و بحران موجود بشری و اقتصادی در افغانستان سخن گفت.
نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان می‌گوید که در جریان مذاکرات صلح افغانستان، دو گروه طالبان وجود داشت، یکی آن‌هایی که با امریکا در دوحه مذاکرات دیپلماتیک داشتند و گروه دیگری که در کویته حضور داشت و تصمیم می‌گرفت.
وی عوامل مختلف را در ناکامی مذاکرات صلح افغانستان دخیل دانست و با اشاره به تلاش‌ها و مذاکرات شورای عالی صلح حکومت پیشین افغانستان با طا-لبان گفت که خواست‌های این شورا از جمله، پذیرش قانون اساسی ۲۰۰۴ افغانستان، تداوم ریاست جمهوری غنی و مشارکت در قدرت «عملی» نبود.
به گفته وی، طا-لبان نیز یک دست نبودند و تیم مذاکره کنندۀ آن‌ها در قطر و تیم تصمیم‌گیرندۀ شان در کویته حضور داشتند.
ویست: از جانب طا-لبان، گروهی از افراد موجود بود که با ما در دوحه مذاکره می‌کردند و گروه متفاوت افراد در کویته حضور داشتند که تصمیم می‌گرفتند که آیا به گونۀ جدی برای یک راه‌حل برآمده از ورای مذاکره توسل جسته شود یا خیر. تیم کویته برنده شد و از همین‌رو آنان راه تصاحب قدرت از طریق زور را برگزیدند و آن را عملی کردند.
وی تایید کرد که صداهای مختلف در میان طا-لبان وجود دارد.
این دیپلمات امریکایی در رابطه به وضعیت افغانستان هشدار داد که موضوع این نیست که آیا جنگ داخلی روی می‌دهد یا نه، بلکه موضوع این است که این جنگ چه زمانی اتفاق می‌افتد.
وی بر شکل‌گیری یک روند سیاسی و شروع گفت‌وگوهای میان‌افغانی تاکید کرد و افزود که گفت‌وگوها باید در سطحی صورت گیرد که نمایندگان همه مردم افغانستان در آن حضور داشته باشند.
او خطاب به مردم افغانستان تاکید کرد که نباید به جامعه جهانی امیدوار بود، بلکه خودشان باید راه خود را پیدا کنند.
وی همچنین در بخشی از سخنان خود گفت که حتی اگر دختران افغانستان فردا و پس فردا به مکتب بروند، موضوع بزرگ دیگر امریکا کار زنان است.
ویست در رابطه به حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان گفت: یک فرار بزرگ از زندان رخ داد. اما مشخص نیست چه کسانی در درون طا-لبان زندانیان را آزاد کردند و آیا می‌دانستند که زندانیان چه کسانی هستند یا خیر.
اما برخی از نگران‌کننده‌ترین جنگجویان داعش-شاخه خراسان که به بهترین شکل آموزش دیده‌اند، حدود ۲ هزار نفر بودند. برخی از آن‌ها افرادی هستند که ما واقعاً نگران آن‌ها هستیم.
توماس ویست بیان داشت که طی یک سال گذشته، هیچ حمله‌ای علیه امریکا و متحدانش صورت نگرفته است، با این حال، امریکا ظرفیت خود را برای مقابله با هرگونه تهدید افزایش داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا