آخرین اخبارافغانستاندولت فراگیرسیاست

ویست: طا-لبان پاکستانی تهدید جدی امنیتی در منطقه است/ نگران فعالیت داعش در افغانستان هستیم

خبرگزاری دید: نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان در گفت‌وگوی ویژه‌ای در مورد سیاست ایالات متحده در قبال افغانستان و تعامل مداوم با شرکا، متحدان و مردم افغانستان در مورد نیازهای بشردوستانه، نگرانی‌های شدید حقوق بشر و منافع مشترک امنیتی و موضوعات دیگر بحث کرده است.

توماس ویست نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان در سخنرانی در اندیشکده استیمسن گفت که امریکا در حفاظت از نیازهای بشردوستانه و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی در افغانستان علاقمند است.

وی با انتقاد، گفت که طا-لبان می‌گویند به عفو عمومی متعهد هستند اما ما هیچ گزارشی از پاسخگو قرار دادن فردی که آشکارا این تعهد را نقض کرده‌اند، دریافت نکردیم.

ویست در مورد وضعیت افغانستان همچنین گفت که زمین‌ها از سوی طا-لبان غصب می‌شود و به دیگران توزیع می‌شود، هزاره‌ها به گونه گسترده بی‌جا شده‌اند.

با این حال، وی افزود که واشنگتن از بازگشت افغانستان به درگیری حمایت نمی‌کند.

او با برشمردن شماری از گزینه‌ها، از سیاست تعامل امریکا نسبت به طا-لبان حمایت کرد و این‌که این امر نتایجی نیز در پی داشته است، مانند آزادی شماری از شهروندان امریکایی و تعهد طا-لبان به تامین امنیت.

اما به گفته وی، سیاست تعامل همچنان موجب آغاز گفت‌وگوهای میان‌افغانی و تشکیل دولت فراگیر و نمادین و تامین حقوق بشر و حقوق زنان نشده است.

به گفته وی، طا-لبان باید به تعهد تامین امنیت خود عمل کنند، برای این‌که افغانستان به ثبات دایمی دست یابد اجماعی در مورد آغاز گفت‌وگوهای میان‌افغانی وجود دارد.

ویست با اشاره به حضور چین در افغانستان بیان داشت که امریکا افغانستان را به دید رقابت جیوپولیتیک نمی‌بیند و با حضور گسترده اقتصادی چین نیز مخالفتی ندارد.

در مورد گفت‌وگوهای میان‌افغانی، ویست بیان داشت که تلاش‌های جدی در بیرون از افغانستان مانند استانبول و آلمان و همچنین در داخل این کشور وجود دارد و امریکا آماده است در صورت دعوت شدن، وارد تعامل شود.

نماینده امریکا در مورد ممنوعیت‌های طا-لبان علیه زنان و دختران در زمینه آموزش و کار گفت که هرگونه تغییر از داخل افغانستان صورت خواهد گرفت نه اینکه او یا دیگران از بیرون درخواست کنند.

در ارتباط با افزایش کشت مواد مخدر و گزارش سازمان ملل در این رابطه، توماس ویست گفت که تصویر در این زمینه کمی مبهم است.

او در مورد ارتباط واشنگتن با کشورهای همسایه افغانستان مانند روسیه، چین و ایران گفت که فقط با نماینده ویژه چین در امور افغانستان ارتباط دارد.

ویست در مورد ارتباط تی‌تی‌پی و طا-لبان گفت که تحریک طا-لبان پاکستان در جریان جنگ متحد استراتژیک، لوجستیکی و عملیاتی طا-لبان افغانستان بود. اما از اظهار نظر در مورد پشتیبانی کنونی طا-لبان افغانستان از تی‌تی‌پی خودداری کرد و آن را موضوع دشوار دانست.

به گفته نماینده امریکا، طا-لبان در دو سال گذشته دستکم ٨ فرمانده داعش را در افغانستان از بین برده و حملات داعش بر افراد ملکی، به خصوص هزاره‌ها کم شده است.

او افزود که نمی‌خواهد در مورد تاثیر مبارزه طا-لبان بر فعالیت‌های داعش «اغراق» کند اما حملات داعش بر افراد ملکی به اندازه سابق نیست.

نماینده امریکا یک روز پس از سالگرد حملات یازده سپتمبر ۲۰۰۱ که در آن القاعده نقش داشت، بیان داشت که اکنون تحریک طا-لبان پاکستان تهدیدی امنیتی در منطقه است.

پاکستان طا-لبان افغانستان را متهم کرده است که از کنترول شبه نظامیان پاکستانی که در خاک افغانستان بسر می‌برند، ناتوان است. افزایش شدید حملات تروریستی در این کشور پس از بازگشت طا-لبان به قدرت در افغانستان، به فعالیت‌های طا-لبان پاکستانی و آزادی عمل شان در افغانستان نسبت داده می‌شود.

واشنگتن تا اکنون در ارتباط به درخواست‌های اسلام‌آباد از طا-لبان برای جلوگیری از نفوذ و حملات شبه‌نظامیان پاکستانی موضع‌گیری نکرده است.

در ارتباط به نقش پاکستان در باره افغانستان، این دیپلمات ارشد امریکا گفت: پاکستان بیش از آنکه مانعی برای دستیابی ایالات متحده به اهدافش در افغانستان باشد کمک کننده است. آن‌ها در مورد چالش‌های امنیتی، مسایل جابجایی و رسیدگی به پناهندگان شریک هستند.

به گفته ویست، طا-لبان از آن‌ها می‌خواهد که در بازسازی افغانستان سهم بگیرند و کرسی دایمی افغانستان در سازمان ملل را به طا-لبان بدهند.

ولی او تاکید کرد که توافق میان کشورها این است تا زمانی که طا-لبان سیاست‌های خود را تغییر ندهد، این کشورها در برابر این گروه کوتاه نخواهند آمد.

او از ادامه تلاش امریکا برای تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان خبر داد و گفت که گفت‌وگو میان افغان‌ها برای رسیدن به ثبات دایمی در افغانستان مهم است.

ویست تاکید کرد که امریکا برای جلوگیری از افزایش تنش و تشدید سیاست‌های سرکوب‌گرانه طا-لبان، راه تعامل با این گروه را در پیش گرفت.

او گفت: برای تمام کشورهایی که در افغانستان دخیل بودند، لازم است آنچه را اشتباه یا درست انجام دادند بررسی کنند. این موضوع درمورد افغان‌ها نیز صادق است که شرکای ما بودند. ما باید ببینیم که چرا فساد اداری به طور موثری مهار نشد؟ چرا نیروهای امنیتی افغان که البته صریحاً بگویم شجاعانه جنگیدند و هزاران قربانی دادند، در نبود پشتیبانی نتوانستند برای مدت طولانی ایستادگی کنند؟

او پذیرفت که ایالات متحده و افغانستانی‌ها هردو باید عملکردش را در افغانستان ارزیابی کند.

او گفت مقامات حکومت پیشین نیز بایستی پاسخ بدهند که چرا فساد اداری مهار نشد و ارتش فروپاشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا