آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

ویست: می‌خواهیم شاهد آغاز گفت‌وگوی ملی سیاسی میان طا-لبان و سایر افغان‌ها باشیم

خبرگزاری دید: نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان گفته است که کشورش در حال اعتمادسازی با طا-لبان است و می‌خواهد شاهد آغاز گفت‌وگوی ملی سیاسی میان طا-لبان و سایر افغان‌ها که از تنوع غنی این کشور نمایندگی می‌کنند، باشد.


توماس ویست در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفته است که ایالات متحده به منظور تعامل با طا-لبان نیاز به وساطت کشور سومی ندارد، بلکه می‌خواهد به صورت مستقیم در تماس باشد.
ویست گفته است: اگر صادقانه بگویم، فکر می‌کنیم برای تعامل با طا-لبان ما به کشور سومی نیاز نداریم. من با طا-لبان تماس بسیار منظم دارم. سایر همکارانم در حکومت ایالات متحده با طا-لبان تماس دارند. فکر می‌کنم که این تماس باید مستقیم باشد. فکر نمی‌کنم به کشور سومی ضرورت داشته باشیم.
ویست افزوده است که امریکا در راه ایجاد اعتمادسازی است. اما بدون شک، بزرگترین منافع ملی که ایالات متحده در افغانستان دارد، این است تا اطمینان حاصل شود که این کشور بار دیگر به پناه‌گاه امن تروریستان مبدل نشود.
این مقام امریکایی با اشاره به حملات اخیر بر ضد هزاره‌ها نیز گفته است: حملات هولناک علیه هزاره‌ها باید متوقف شود.
ویست همچنین گفته که ایالات متحده علاقمند ثبات بیشتر در افغانستان است، اما تاکید کرده که «دیدگاه ما و منطقه در این مورد یکی است، ما باید شاهد آغاز یک گفت‌وگوی ملی سیاسی میان طا-لبان و افغان‌هایی باشیم که از تنوع غنی کشور نمایندگی می‌کنند».
او افزود که دیالوگ در افغانستان باید ساختارمندتر شود و «توسط قدرت‌های خارجی تحمیل نشود. وظیفهٔ ایالات متحده نباشد که چنین دیالوگ را طراحی کند؛‌ افغان‌ها آن را طراحی کنند».
با وجود تاکید بر مبارزه بر ضد گروه‌های تروریستی در افغانستان، توماس ویست گفته که از لحاظ عملیاتی، مشارکتی میان ایالات متحده و طا-لبان در راستای مبارزه با داعش وجود نخواهد داشت.
وی افزوده است: فکر می‌کنم طا-لبان نیز واضح کرده‌اند که این جنگ و مبارزهٔ آنان است و مطابق توافق دوحه آنان گفته اند که به تعهدات خود عمل می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که تروریستان، ما و متحدین ما را تهدید نمی‌کنند.
این مقام ارشد ایالات متحده افزوده که در یک‌سال گذشته، حملات تروریستی از قلمرو افغانستان به ویژه از سوی داعش بر تاجیکستان، ازبیکستان و پاکستان انجام شده که موجب نگرانی جدی ایالات متحده است و از این گونه حملات باید جلوگیری شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا