آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

ویلاهای شیرپور از کی‌ها است؟

آقای کرزی تا آن‌دم نمی‌دانست که مثلاً یکی از بزرگترین ساختمان‌های شیرپور از آقای علی‌احمد جلالی است که وزیر داخله بود و به اصطلاح، شامل لیست جنگ سالاران نبوده و خودش را تکنوکرات پاک‌دامن معرفی کرده بود.


وقتی رییس عمومی امنیت ملی بودم، رییس جمهور آن زمان جناب کرزی صاحب برایم هدایت داد که بدون مراجعه به اسناد شاروالی(شهرداری) باید معلومات جمع نمایم که در واقعیت، خانه‌های شیرپور از کی‌هاست؛ زیرا تبلیغ چنان بود که همه این محله از حواریون مارشال فیهم، دوستان او و به اصطلاح زورمندان شمال است.
تاریخ دقیق آن را تلاش دارم پیدا کنم. من هم به کارمندان مسلکی وظیفه سپردم تا یک دوسیه مستند شامل عکس تمام خانه‌ها، در صورت امکان کاپی قرارداد شرکت‌های ساختمانی و مصرف تخمینی هر خانه را برایم طی دوماه آماده سازند. بعد از چهل و پنج روز کار مسلکی و مخفی، دوسیه‌ها آماده شد و من آن‌ها را یک روز به صورت مستقیم به شخص رییس جمهور سپردم. بار ها و بارها که برای گزارش‌دهی می‌رفتم می‌دیدم که دوسیه‌ها هنوز در دفتر شان است. اما یک شام برایم شخص جناب کرزی زنگ زد و گفت که عاجل به ارگ بیا!
وقتی به دفترشان رسیدم، دیدم که از چند نفر نزدیکان خود که هیچ‌ربط از دید تباری و حزبی با مارشال فقید نداشتند به نحو بسیار جدی استنطاق دارد و خیلی عصبانی است و با نشان دادن عکس خانه‌های شان از آن‌ها می‌پرسد که شما این همه پول برای این ساختمان‌های بی‌کرکتر، بی‌مزه و غول پیکر را ازکجا کردید؟ آقای زلمی مجددی رییس ریاست دهم امنیت ملی که خیلی با آقای کرزی نزدیک بود، یکی از آدم‌های زیر سوال بود. آقای کرزی تا آن‌دم نمی‌دانست که مثلاً یکی از بزرگترین ساختمان‌های شیرپور از آقای علی‌احمد جلالی است که وزیر داخله بود و به اصطلاح، شامل لیست جنگ سالاران نبوده و خودش را تکنوکرات پاک‌دامن معرفی کرده بود.
به هرحال، متوجه شد که مالکان خانه‌ها و زمین‌ها شامل تمام اعضای کابینه به استثنای دوکتور عبدالله عبدالله و آقای سپنتا و تمام روسای ادارات به غیر از من که گرفتن زمین در شیرپور را رد کرده بودم، تمام والی‌های با نفوذ و بی‌نفوذ شامل می‌شد. آدم‌های مهم سیاسی از چهار گوشه افغانستان، شمار زیاد اعضای شورای ملی و تکنوکرات‌های آمده از غرب که شامل در حکومت یا شامل در سیاست بودند، مالکین این ویلاها بودند. به هرحال از این که دوسیه، استوار بر ثبوت مادی و معنوی بود حد اقل کسانی که در آن مجلس شامگاهی حضور داشتند، استدلال ضد و بدیل نداشتند و من بعد از مدتی به اجازه جناب کرزی صاحب، جلسه را ترک کردم. بعد ازین رویداد، سر وصدای این که گویا شیرپور را جنگ‌سالاران غصب کرده‌اند خاموش شد. اما امروز چرا این خاطره را می‌نویسم؟! حالا نیز کسانی که در ارگ‌اند هرازگاهی در دفاع از پالیسی‌های ناکارای حکومت فعلی، بحث غصب را دامن می‌زنند تا اذهان منحرف گردد.
بهترین راه حل این است که شاروالی‌های تمام شهرهای بزرگ افغانستان، فهرست مالکان زمین‌های غصب شده و یا توزیع شده به نرخ شاروالی را در ۱۷ سال گذشته نشر نمایند، تا سیاه وسفید تفکیک گردد. شیرپور شاید مشهورترین محله است، ولی باید تمام کابل و تمام شهرها را یکایک تحت پوشش قرار دهند؛ غرب کابل و ساحه دارالامان نباید استثنا قرار گیرد.
امرالله صالح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا