آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

٢٠١٧ بدترین سال برای سکتور صحت بود

پنجمین گزارش سالانه سازمان «حفاظت از صحت در ساحات جنگی» که در مورد تاثیرات جنگ بر تاسیسات و خدمات صحی در جهان به نشر می‌رسد، افغانستان را در صدر فهرست کشورهایی قرار داده است که در طول ٢٠١٧، در آن بیشترین حملات بر شفاخانه‌ها و کارمندان صحی صورت گرفته است.
به گزارش خبرگزاری دید، در گزارش این سازمان آمده است که در سال ٢٠١٧، حد اقل ٦١ حمله بر تاسیسات و کارمندان سکتور صحت در کشور صورت گرفته که در نتیجه آن ٦٩ مرکز صحی بسته شده بود.
در این گزارش، عاملین عمده این حملات، گروه طالبان، داعش و نیروهای امنیتی خوانده شده‌اند و همچنان آمده است که تعدادی از حملات دیگر توسط گروه‌های مسلح ناشناس انجام یافته است.
در گزارش سازمان حفاظت از صحت در ساحات جنگی، همچنان آمده است که این حملات حداقل در ٢٢ ولایت صورت گرفته بود که ولایت ننگرهار شاهد بیشترین آن یعنی ٢٢ حمله بود.
گزارش افزوده است که در سال گذشته، حداقل ١٦ کارمند صحی اختظاف، نُه کارمند از سوی نیروهای دولتی یا تندروان طالب بازداشت و ١٥ کارمند صحی دیگر مورد تهدید قرار گرفته بودند.
بین ماه‌های جنوری و آگست ٢٠١٧، ١٦۴ مرکز صحی به دلیل ناامنی مؤقتاً و ۴٥ مرکز دیگر بگونه دایمی بسته بود که در نتیجه سه میلیون نفر از دسترسی به خدمات صحی باز مانده‌اند.
گزارش می‌افزیاد که در نتیجه حملات، حداقل ٣٣ مرکز صحی خساره‌مند شده بود. حداقل ٥٩ کارمند صحی، بیماران و یاهم افراد ملکی نزدیک به تاسیسات صحی کشته و نزدیک به صد نفر دیگر زخمی شده بودند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا